fredag 9 juni 2017

Vägen framåt. Släck alla bränder!

  Sent fotbollsmål leder till sent blogginlägg. Estraden är intagen av en personlig favorit. Daniel Boyacioglu har lång erfarenhet av scenen. Förra året kom hans bästa insats i bokformat. Den ledde i sin tur till ett omtalat besök i Almedalen. Det klippet är väl värt att beskåda.


***

  Daniel Boyacioglu (f. 1981) har vunnit SM i Poetry Slam två gånger (2001 och 2002). Han skivdebuterade med The Very Best på Jonas Kullhammars skivbolag Moserobie, uppföljaren Visa 2007-show me the money kom på Robyns bolag Konichiwa Records varpå han följde med som förband på hennes höstturné. Skivan No Hit Wonder, ett hiphopalbum släpptes på eget bolag. Han tilldelades SKAP:s jubileumspris 2006. Hans debutbok Istället för hiphop utkom 2003 och sålde nära 5000 exemplar. Källa: Wikipedia

  Den senaste diktsamlingen Allt om eld, hans sjätte, anspelar på det faktum att han även jobbar som deltidsbrandman. Det var som sagt den boken som ledde till framförandet i Almedalen (se klippet nedan).




***

  Under sommaren 2011 cyklade Boyacioglu till Spanien och publicerade dagligen under resan ett slags berättande dikt på en blogg i syfte att undersöka vad fysisk utmattning gör för skrivandet. Målet var att komma till Gibraltar men resan fick avbrytas i Valencia på grund av utmattningssymtom.

  En annan resa gjorde han tillsammans med Mando Diao 2013. Bandet gjorde en konserthusturné med tolkningar av Gustaf Frödings poesi, och Boyacioglu framförde egna dikter mellan låtarna.

**

Wej Gibraltar, (utdrag), av Daniel Boyacioglu
(Ur Allt om eld. Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2016.)

Det går inte att bojkotta vägen,
strejka och säga att nu har jag fått nog.
Den bryr sig inte om sånt, den säger:
Kärlekssorgen har inga ben. Den har inga armar.
Inga målade naglar. Ingen solhatt.
Ingen klarblå baddräkt
och vaxad bikinilinje.
Om man pekar ut en riktning åt den
och ber den fara, skrattar den bara
och säger saker som:
Om du verkligen vill att jag ska dra
är det bara för dig att säga det.

Vi ses när vi ses, säger vägen,
den ger dig inga lyckoönskningar.
Men vägen menar inget illa, den menar inte heller
att visa vem som bestämmer eller var skåpet ska stå,
den är trygg på det sättet. Den vet vad den gör.
Faktum är att den inte behöver göra så mycket.
Vägen vill inte att man smörar för den,
den deltar aldrig i maktspel.
Den har ingen idé om att man kommer
till vägen först, innan man går till någon annan.
Det finns inget sätt att förarga vägen,
det finns inget sätt att göra den glad.


***

  Daniel Boyacioglu har även bidragit med insatser på andra artisters låtar. Han har samarbetat med Ana Diaz i den fina låten "Simma själv", och han framför egna textrader i Petters "Leva & dö". De sistnämnda raderna får ni nedan och i spellistan kan ni lyssna på dem båda.



Leva & Dö (utdrag), framförd av Petter och Daniel Boyacioglu
(Text: Petter och Daniel Boyacioglu [kursiv]. Musik: Petter. Baba Recordings, 2015.)

Vem är jag? I mitt land, där ingen kan uttala mitt namn. Jag blickar fram. Vad jag ser när jag ser min stad, jag måste se det som gör mig glad! Och jag ser barn som badar, vackra svanar, byggställningar och lyftkranar. En stad som växer och barnen växer, dom diggar hiphop med sanna texter så det räcker!

Alla bilder från min barndom

Mina drömmar är som sagor.
du är välkommen hit, min luft den är din det är bara andas in
Söder till norr, det är samma vind
Känn luft under vingarna och bara andas in


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar