fredag 23 juni 2017

Midsommarnattens doftmarkör

  Jag tänkte om. Det passar bättre att skriva om veckans blomma på midsommarafton. Jag spar estradpoesin till morgondagen.

***

Foto: Helena Nilsson

  Kaprifol är en upp till 3 m hög slingrande buske med äggrunda, ovan mörkgröna och under blågröna blad. De översta bladparen är karakteristiskt sammanväxta till skållika bildningar. Blommorna, som är 4–6 cm långa, gulvita och ofta något rödaktiga utvändigt, har mycket fin doft. Blomningen sker i maj–juni, och frukten är korallröd. Källa: NE


*

Sov mitt barn, av Brita af Geijerstam (1902-2003)

Sov mitt barn
vid västerhav.
Somna från leken
vid linden.
Vita fjärilar
gul kaprifol.
Sakta nuddar jag
kinden.



Sov mitt barn
vid västerhav.
Dröm om vidsträckta
stränder.
Vita fjärilar
gul kaprifol.
Jag håller dina
händer.
Då är det vackert där i slänten mot havet.


***

  Kaprifol är en odlad art som ibland förekommer förvildad, den hör ursprungligen hemma i de sydligare delarna av Europa och i Asien. 



  Vildkaprifolen, Lonicera periclymenum, har alltid varit älskad, mycket på grund av sin underbara doft. Den är Bohusläns landskapsblomma och i folkmun heter den vrivrånge för att den vrider och snor sig på alla möjliga sätt.
Källor: Den virtuella floran och odla.nu

  Det engelska namnet för kaprifol är 'honeysuckle'.

*

The wild honeysuckle, by Philip Freneau (1752-1832)
(Published in poets.org)

Fair flower, that dost so comely grow, 
Hid in this silent, dull retreat, 
Untouched thy honied blossoms blow, 
Unseen thy little branches greet: 
  No roving foot shall crush thee here, 
  No busy hand provoke a tear. 

By Nature’s self in white arrayed, 
She bade thee shun the vulgar eye, 
And planted here the guardian shade, 
And sent soft waters murmuring by; 
  Thus quietly thy summer goes, 
  Thy days declining to repose. 

Smit with those charms, that must decay, 
I grieve to see your future doom; 
They died—nor were those flowers more gay, 
The flowers that did in Eden bloom; 
  Unpitying frosts and Autumn’s power 
  Shall leave no vestige of this flower. 

From morning suns and evening dews 
At first thy little being came; 
If nothing once, you nothing lose, 
For when you die you are the same; 
  The space between is but an hour,
  The frail duration of flower.

***

  Blomsterkaprifol, Lonicera x heckrottii, börjar blomma vid midsommar och håller på fram till september. Den blomsterkaprifol som oftast ses i handeln är den rosa/gulblommande namnsorten ’Goldflame’. Källa: odla.nu


  Artnamnet caprifolium kommer av latinets capra (get) och folium (blad), namnet användes om kaprifol redan på 1500-talet. Källa: Den virtuella floran


*

  Sången "Jag tror på sommaren" skrevs till sista sändningen för höstsäsongen av Frukostklubben den 21 december 1966 på uppdrag av producenten Bertil Perrolf, och Stig Olin sjöng den i programmet tillsammans med hustrun Britta Holmberg och barnen Mats och Lena. Mats sjöng den 1967 i Hylands hörna. Källa: Wikipedia

Jag tror på sommaren, framförd av Mats Olin (f. 1947)
(Text & Musik: Stig Olin. Polar, 1967.)

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
och luften fylld av kaprifol

Kortast och blekast vintersol, finns en decemberdag
Kallad för Thomas Tvivlaren, för att hans tro var svag
Han skulle aldrig någonsin, trott på en sol, en vår
Ändå förvandlas vintern till, sommar varenda år

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
och luften fylld av kaprifol

Midsommarafton natten lång, kärlek och dans och sång
Solen, som plötsligt börjar gå, upp och ner på en gång
Pojken med flickans hand i sin, viskar och får till svar
Löften han gått och hoppats på, under det år som var

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror , jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
och luften fylld av kaprifol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar