lördag 31 december 2016

Lyriken är alltid en vinnare

  Jag står på tröskeln till mitt jubileumsår och mår ganska gott, faktiskt! Jag och barnen har haft en fantastisk vecka, sedan julaftonskväll. Imorgon tar deras mamma över vårdnaden av våra juveler.
  Jag har haft sällskap av Fru Fortuna under årets sista månader emedan Amor låtit pilarna stanna i kogret. Kassaklirret har hjälpt upp min privatekonomiska situation avsevärt. Det betyder trygghet.
  Bloggen har genomgått en fullständig förvandling och likt blåvingen flyger den över de böljande ängarna jag kallar Lyriken.

***

  I år lyckades kvinnorna överträffa männen i bloggen. Trots att de "bara" fick sjutton dikters försprång under kvinnosaksveckan så utökades avståndet till nitton efter vecka 50. Det är jag jäkligt nöjd med.
  Det märktes också när utmärkelserna skulle delas ut. Av tio utnämningar gick sju till kvinnor.

  Jag har också överträffat nyårslöftena som jag satte upp för ett år sedan.

1) Förutom att fortsätta lyfta fram kvinnliga författare så ska jag låta fler debutanter komma med i bloggen.
Resultat: Jag har i snitt publicerat mellan 6 och 7 debutanter varje månad under 2016. Tre av dessa nominerades till bloggens utmärkelser.

2) Jag är skolbibliotekarie, och med den yrkeserfarenheten borde jag kunna få ihop fler inlägg med barnpoesi. Det borde gå även om jag byter arbetsplats om en vecka, och går från grundskoleåldern till gymnasieungdomar.
Resultat: Det blev 16 avsnitt med barnpoesi under 2016. I år blev det 30 stycken.

3) Mottot för 2016: Att sträva efter tidlöshet genom att sprida poesi för alla åldrar.
Resultat: Bilderböcker för de yngsta; barnpoesi för mellanstadieåldern; versromaner för tonåringar; spoken word-poesi för unga vuxna och Dana Gioia för paret som firar silverbröllop. Årets motto kan därmed bockas av.

**

Löften för 2017:

1) Fler nya språkområden ska få sin röster hörda i bloggen.

2) Inslagen "Poetry Mix Championship" och "I din bokhylla" ska behålla sin popularitet under 2017.

3) Mottot för 2017: Bloggen ska studera effekterna av den mänskliga naturen och hylla de historiska ögonblicken.

***

  Programmet är späckat för 2017. Här får ni ett utsnitt av rubrikerna.

Alfabet: Människokroppen

Alfabet: Båtar                                     Motherhood

                                         Ekfrasis                     Minoritetsspråken

Tria Carmina                                  Tio Förlag

                       Ecopoetry                                  Aforismer

Estradpoesi                       Pulitzer Prize History          PMC

                                  I din bokhylla

samt "Nedräkning till redaktörens femtioårsdag" - en topplista med femtio böcker av femtio olika poeter, en bok för varje år 1967-2016.

***

  Nu önskar jag er alla ett GOTT NYTT ÅR! och skickar ut 2016 med Naomi Shihab Nye.

The Rider, by Naomi Shihab Nye
(From Fuel : poems. Rochester, New York : Boa Editions, LTD, 1998.)


A boy told me
if he roller-skated fast enough
his loneliness couldn’t catch up to him,
the best reason I ever heard
for trying to be a champion.
What I wonder tonight
pedaling hard down King William Street
is if it translates to bicycles.
A victory! To leave your loneliness
panting behind you on some street corner
while you float free into a cloud of sudden azaleas,
pink petals that have never felt loneliness,
no matter how slowly they fell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar