lördag 24 december 2016

Årets rim står skrivet i sandet

  Julklapparna är utdelade och barnen är förtjusta. Jag har spelat in en film för dagens inlägg, men tyvärr tycks något ha hänt med ljudenheten på min dator. Det låter jättekonstigt i videoklippet. Typiskt!? - för jag lyckades deklamera det danska bidraget på ett bra sätt. Istället får jag ta prisutnämningen i textat inlägg.

  Men först en hyllning till bloggens frälsare. Jag är inte troende men jag låter den kristna ta plats i julaftonens adventslucka. 
  Jag startade bloggen i maj 2014 och under det första året stötte jag på artiklar av, och om, Chrissie Gittins. Förutom att hon är en väldigt skicklig barnboksförfattare så har hon förmodligen världsrekordet i workshops med barnpoesi. Hon har ägnat åtskilliga år till att åka runt till skolor och bibliotek för uppläsningar och workshops där barnpoesi är temat. Hon har dessutom uppmanat förlagen att ge ut mer barnpoesi och propagerat för fler utmärkelser till genren.
  Det var hennes kamp för de unga läsarna som fick mig att börja skriva om barnpoesi och att instifta utmärkelsen Fågel Blå. Jag äger hennes fantastiska versbok Stars in jars och den tar jag fram emellanåt när jag behöver muntras upp.
- Keep it up, Chrissie! I'm backing you up.

***


  Nu till utmärkelsen Årets Rim. Det var mycket hård konkurrens i rim-kategorin och sådana storheter som Charles Baudelaire, Edna St Vincent Millay och Robert Frost hamnade utanför den korta listan om fem namn. Här följer ett utdrag från respektive dikt:

Kandidat 1:
Ett bloss för Moster Lillie, av Bodil Malmsten (1944-2016)
(ur Samlade dikter. Stockholm : Bonniers, 1996)

Vi som lever är bara döda på semester
nån sorts sommargäster.
Så ta ett bloss för moster Lillie
ett halsbloss och ett glas rött
ta ett bloss för moster Lillie för moster Lillie har dött.

Sätt dig på hennes gravsten
och dingla med dina smalben.
Minns skymten av hennes lår
när du var tretton år.
Hon gick bort i strumpor med sömmar
och eviga rock 'n’ rolldrömmar.
Hon hatade regler och tjat
och ord som hata och hat.
(...)

*

Kandidat 2:
Strövtåg i hembygden, av Gustaf Fröding (1860-1911)
(ur Stänk och flikar : dikter. Stockholm : Bonnier, 1896.)

Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
det är ljus över stränder och näs
och omkring står den härliga skogen grön
bakom ängarnas gungande gräs.

Och med sommar och skönhet och skogsvindsackord
står min hembygd och hälsar mig glad,
var mig hälsad! - Men var är min faders gård,
det är tomt bakom lönnarnas rad.
(...)

*

Kandidat 3:
(Ur Sommerfugledalen et requiem / Inger Christensen (1935-2009) ; med et grafisk arbejde af Jørgen Rømer. København : Brøndum, 1991.)

VII

Og foregøgler universets tåbe
sig selv, at der er andre verdner til,
hvor guderne kan både gø og råbe
og kalde os tilfældigt terningspil,

Så mind mig om en sommerdag på Skagen
da engblåfuglen under parringsflugten
fløj rundt som himmelstumper hele dagen
med ekko af det blå fra Jammerbugten,
(...)

*

Kandidat 4:
Still I rise, by Maya Angelou (1928-2014)
(from And still I rise. New York : Random House, 1978.)

You may write me down in history
With your bitter, twisted lies,
You may trod me in the very dirt
But still, like dust, I’ll rise.

Does my sassiness upset you?
Why are you beset with gloom?
‘Cause I walk like I’ve got oil wells
Pumping in my living room.

(...)

Leaving behind nights of terror and fear
I rise
Into a daybreak that’s wondrously clear
I rise
Bringing the gifts that my ancestors gave,
I am the dream and the hope of the slave.
I rise
I rise
I rise


*

Kandidat 5:
from Strugnell's Sonnets, by Wendy Cope (f. 1945)
(From 101 Sonnets : from Shakespeare to Heaney. London : Faber, 1999.)

(...)
When travel firms sell tours of outer space
When aeroplanes take off without a sound
And Tulse Hill has become a trendy place
And upper Norwood’s on the underground
Your beauty and my name will be forgotten –
My love is true, but all my verse is rotten.

***

Utmärkelsen Årets rim tilldelas:

Inger Christensen, Danmark 
för
"Sommerfugledalen et requiem (VII)"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar