torsdag 29 december 2016

En gränslös arabesque

  Bloggåret har haft en härlig mix av inlägg i år. Det har handlat om skiljetecken och olika dansstilar. Det blev dans även i det första avsnittet av rubriken "I din bokhylla". Sen har Tio förlag getts extra utrymme. De två sistnämnda kategorierna återkommer under 2017.

***

Årets Fråga: "Tänker du lämna mig här i mitt eget våld?"

  Den frågan ställdes i en dikt av koreografen och poeten, Gunilla Witt. Även i det inlägget fanns alltså en koppling till dans.

(Ur Halvvägs nerför Vasagatan : dikter, av Gunilla Witt. Torsby : Heidruns, 2009.)

Blir jag som är feg förlåten? Får jag som aldrig vågat
lov att leva mitt färglösa liv? Jag frågar dig, Sömn.

Du som viskar om sammetsrött, guld och södergransgröna skogar. Jag grät i fiskdammskön på barnkalasen
när jag förstod att hemvägen börjat skymma
och jag snart skulle gå vilse i livet.

Jag hör stegen i trappan. Jag slänger av mig dagen
i en hög på golvet. Lägger mig naken i sängen och drar
upp täcket mellan benen.

Får jag följa dig in i pigmenten? Tänker du lämna mig här
i mitt eget våld? Jag frågar dig, Sömn.

Du som släpper greppet om handen så att tåget stannar
och jag slängs ut på den övergivna gryningsperrongen.
Den enda värme som finns kvar är från duntäckets ådror.

Jag rullar in mig som en överlevande i glömskan.

***

Årets dans: Balett

  Vilken var den mest framträdande dansen? Svaret måste bli balett. Elin Kristoffersson, från I din bokhylla, har studerat vid Balettakademin. Systern till de sammanväxta tvillingarna i boken One är duktig balettdansös.

  Och snön dansade balett ...


Names for snow (extract), by Katherine Young
(from Day of the border guards : poems. Fayetteville : University of Arkansas Press, 2014.)

There are hundreds of names for snow, you say,
unlatching the fortochka in morning light.
Let's name them all, love, along the way.

Last night snow danced its boreal ballet
of whorls and swirls, fine arabesques in white—
you know hundreds of names for snow, you say.
(...)

*

  Liksom islommen i en flod i Minnesota.

Boundaries (extract), by Kimberly Blaeser
(from Apprenticed to justice : poems. Cambridge, U.K. : Salt Pub., 2007.)

Ballet in endless acts:
Paddling a small bay on the Kawishiwi
River, we watch the four figures -
checker-backed and web-footed -
glide in classical lines through the waters
their slick feathers glimming
as they swim or drop like sinkers in a dive
turning beaks and bodies with an instinct
of actors in a centuries-old drama.

***

  Det har varit mycket prat om gränser i nyhetsflödet i år. Jag tycker att Bengt Erasmie har en talande dikt på ämnet: Årets Gräns

(Ur På jorden, av Bengt Erasmie. Stockholm : Atlantis, 1979.)

Min ensamhet
landet jag härskar över
gränsar till
din ensamhet
landet där du härskar

Lång är gränsen och täckt av djupa skogar

Ibland tränger ett rop, nästan ohörbart
över gränsen - från dig eller mig
Då lägger vi av våra tunga mantlar
och smyger ut ur våra slott
till skogarna vid gränsen
och vi möts
och vi vet inte var, i min ensamhet
eller i din, under trädens tätnande kronor

***

  Idag har jag och barnen varit på biografen och sett filmen "Sing". De fick sina favorittilltugg och jag fick mina popcorn. I bloggen har det tuggats på lim för bokbindning, marshmallows, sockervadd och papaya. Men ...

Årets tilltugg: Ritzkex


(Ur "om du undervisade i litterär gestaltning, frågade han, vad skulle du råda dem till?" (utdrag) / Charles Bukowski. Från Kärleken är en hund från helvetet. Göteborg : Lindelöws bokförlag, 2016.)

(...)
och sen skulle jag råda dem att ge sig in i
ännu en olycklig kärleksaffär
och att aldrig använda färgband av siden
i skrivmaskinen,
att undvika familjepicknicks
och att låta sig fotograferas i en
rosenträdgård;
läsa Hemingways böcker bara en gång,
strunta i Faulkner
ignorera Gogol
stirra på foton av Gertrude Stein
ligga i sängen och läsa Sherwood Anderson
och tugga Ritzkex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar