fredag 13 maj 2016

Vi går hand i hand med en främling

  Eurovision Song Contest har sin final i Globen imorgon kväll. Frans har startnummer nio. Tummarna håller jag för Australien.
  Carola Häggkvist har varit svensk representant vid tre tillfällen, och 1991 tog hon hem segern efter "sudden death".
  Sången "Främling" som blev hennes genombrott är skriven av Monica Forsberg, och hon blir Melodifestivalrubrikens sista textförfattare.

Monica Forsberg

***

  Jag delar födelsedag med Monica Forsberg. Hon föddes i Karlskoga 1950 men bor numera i Skåne tillsammans med maken Hasse "Kvinnaböske" Andersson. Hon har deltagit i Melodifestivalen som artist (i gruppen Ritz) och som sångtextförfattare (tolv bidrag mellan 1982-1996). Den välkända "Främling" går så här:

Främling, framförd av Carola
(Text: Monica Forsberg, Musik: Lasse Holm. Label: Mariann, 1983.)

Främling, vad döljer du för mig i dina mörka ögon
En svag nyans av ljus nånstans men ändå
En främling, så känner jag för dig
Jag ber dig låt mig få veta
Vem vill du vara kan du förklara det för mig?

Som Mona Lisa har sitt leende

Så gömmer också du en hemlighet
Stjärnor jag ser dom vill gärna ta ner nå'n till dig
Där bortom himlen finns en evighet
Om du vill upptäcka den här med mig
Ta första stegen och visa mig vägen i kväll
En känsla och jag litar på den
Se'n blir vår kärlek aldrig främmande igen

Natten finns till för dig och mig

Glöm det som är omkring oss
Låt mig få komma låt mig få vara nära dig

Som Mona Lisa har sitt leende

Så gömmer också du en hemlighet
Stjärnor jag ser dom vill gärna ta ner nå'n till dig
Där bortom himlen finns en evighet
Om du vill upptäcka den här med mig
Ta första stegen och visa mig vägen i kväll
En känsla och jag litar på den
Se'n blir vår kärlek aldrig främmande igen
Då blir vår kärlek aldrig främmande igen

***





  Monica Forsberg tog två segrar på 80-talet, förutom Carolas låt har hon skrivit Chips segerlåt "Dag efter dag", och så har det blivit tre tredjeplatser. Den senaste pallplatsen är från 1996 med låten "Juliette & Jonathan".

Juliette & Jonathan, framförd av Lotta Engberg
(Text: Monica Forsberg, Musik: Torgny Söderberg. Label: NMG, 1996.)

Två små människor ifrån skilda världar
Två små hjärtan börjar slå i samma takt
Kärlek känner aldrig några gränser
Den har en sån oförklarlig makt

Juliette och Jonathan

Den kärleken är sann
De ger hopp åt andra runtomkring
En kärleksvind
Den ser aldrig färger på en kind
I en värld där vi går hand i hand
Som Juliette och Jonathan

Jorden ger dem kraft ur sina källor

Vinden tar dem varsamt i sin famn
Bergen skänker ord åt deras tankar
Och himlen den viskar deras namn

Juliette och Jonathan

Den kärleken är sann
De ger hopp åt andra runtomkring
En kärleksvind
Den ser aldrig färger på en kind
I en värld där vi går hand i hand

(Livet visar så många vägskäl), så många vägskäl

(Och på stigar känner till)
Men kärleken går alltid dit den vill

Och Juliette och Jonathan

Den kärleken är sann
De ger hopp åt andra runtomkring
En kärleksvind
Den ser aldrig färger på en kind
I en värld där vi går hand i hand
Som Juliette och Jonathan
Dom lever bara för varann 
I en värld där vi går hand i hand
Som Juliette och Jonathan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar