onsdag 11 maj 2016

Dramatiker blev han, Dag Thelander

  Sent omsider, ikväll följer den sista akten i min serie "I din bokhylla". Jag vill tacka de underbara gästerna som öppnat upp sina bokbestånd och liv, för mig och mina läsare. Jag har fått mycket positiv respons på dessa inlägg.
  Nu bryter vi det sjätte inseglet och låter Dag Thelander inta scenen.

I din bokhylla (del 6):   Dag Thelander


  I mitt första porträtt hyllade jag Elin Kristoffersson för att hon hunnit göra väldigt mycket i sin karriär. Jag skulle kunna säga detsamma om kvällens huvudperson.

  Dag Thelander är född 1983 och har vuxit upp i Uppsala där han är verksam som konstnärlig ledare för den fria teatergruppen Teater C. Det engagemanget ledde till att han för tre år sedan erhöll Kulturnämndens stipendium om 100 000 kronor. Inte dåligt för en knapp trettioåring.
  Men vi tar det hela från början ...

*

  Arton år gammal ställer Dag Thelander upp i Uppsalas första poetry slam-tävling, och vinner den. Ett år senare blir han Uppsala-mästare. Men som han påpekar när jag frågar honom om detta, så har det "runnit en del vatten" under broarna sen dess. Han utvecklar ändå sitt resonemang kring poetry slam.
"Det är värt att komma ihåg att på den tiden (runt millennieskiftet) var det folkliga intresset för att gå och höra diktuppläsningar nästan noll. Så det speciella med poetry slam då var inte så mycket tävlingsmomentet utan att det var ett tillfälle att få läsa sina dikter för en riktigt publik, inte bara för arrangören och hennes syster. Jag upplever det som att det där har förändrats, att nu även andra poesiarrangemang kan fylla salongerna. Det är säkert till stor del slam-rörelsens förtjänst men det innebar också att den för mig personligen har spelat ut sin roll. Jag tycker mycket mer om att läsa om jag slipper bli poängsatt."

*

  Hans första text som blev allmänt gods hör ihop med hiphop-kollektivet "Poeter blir dom". Gruppen bestod av rapparna "Spakur" och "Glappkäft" samt Dag och vännen Nils Jansson. De spelade in en skiva och spelade på Hultsfredsfestivalen 2004. Titelspåret (som Dag skrev) inleds så här:
Poeter blir dom som är för gamla för att bli friidrottare
Poeter blir dom som är för dumma för att lära sig nånting annat
Dom som är för svaga för att bära varor på ett lager
Dom som är för klumpiga för att stå i en affär
Poeter blir dom...


  Här går skiljelinjen i Dag Thelanders liv. Från 2004/2005 tog teaterlivet över. Bruno K. Öijer får sätta punkt för scenpoesin och samtidigt öppna upp för dramatikern.

Dag Thelanders "bokhylla".

***

Uppslaget Mörker, av Bruno K. Öijer (f. 1951)
(ur Och natten viskade Annabel Lee. Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2014.)

virket vi hittade
längs stränderna i våra liv
var vackert redan i sej
tog oss långt ut på öppet vatten
tills landet försvann
och ett nytt oändligt låg framför mej
som ett uppslaget mörker
jag bläddrade på måfå
vände och strök över dom svarta sidorna
lekte med tanken att fylla dom med ord
som skulle blända
gnistra starkare än diamanter

och hastigt slockna
som när du fäller igen locket
till ett skrin


***

  Dag inledde sin dramatikerkarriär vid Dramalabbet i Stockholm.

  "Dramalabbet startades 1998 med målet att sätta den nya dramatiken i centrum och ge utrymme till samtida perspektiv och berättelser. (...) Sedan starten har Dramalabbet haft ca 60 urpremiärer på nyskrivna verk och är den enda scen i Sverige som enbart har ur- och Sverigepremiärer på nyskriven dramatik." Källa: Dramalabbets webbplats

  Dag berättar själv: "Jag började som obetald regiassistent 2003, det var nästan det första jag gjorde efter gymnasiet. Sedan var jag med och tog över teatern i generationsskiftet 2004/2005 när grundarna drog sig tillbaka och ett nytt gäng kom in. Jag jobbade dag och natt på Dramalabbet fram till 2007 ungefär, som regissör men också med driften av teatern som vi skötte gemensamt i bästa frigruppsanda. Det var mycket ansökningar och mycket lastpallar. 2007 startade jag Teater C i Uppsala med några gamla vänner och sedan kom jag att skifta fokus mer och mer dit. 2010 regisserade jag min sista föreställning på Dramalabbet."

  Samtidigt (under 2006) var han med och startade upp poesifestivalen Ordsprak i Uppsala. Hur hann han med? Efter två år lämnade han arrangörsrollen men besöker alltjämt festivalen, och uppträder på den ibland. Bland de inbjudna poeterna har det funnits polska gäster. Därför väljer jag en dikt ur den översta boken i Dags hög, "Jag i första och sista person : 20 polska kvinnliga poeter". Dikten är skriven av Urszula Kozioł, hon har liksom Dag arbetat som dramatiker.

I förbifarten, av Urszula Kozioł (f. 1931)
(ur Jag i första och sista person : 20 polska kvinnliga poeter / redaktörer: Irena Grönberg och Stefan Ingvarsson. Dikten är översatt av Anders Bodegård. Stockholm : Tranan, 2008.)

Ord efter ord sänt med en blick
sänt med ett leende

ett ord uttalat i lågmäld ton
med återhållen vibration
klingande
som om det enbart bestod
av ljud fladdrande fritt tvärs igenom

ett ord sänt med ögats ljussken

så just så

förtrollar jag
skall jag förtrolla
helt förtrolla dig med dessa ord
tills du blir min alldeles min
om så bara för en flyktig stund.

Jag skriver den här dikten till vår bosättning
tillsammans
till bosättningen tillsammans i ett fördubblat jags
flyktiga stund
på öppen mark som sträcker sig långt
bortom linjen i den här dikten
som hänger
och gungar en stund i din ögonbrynslinje
som lyfts i förvåning
å så högt.


***

  Som omnämnts så startade Dag 2007 den fria teatergruppen Teater C i Uppsala. Förutom sina egenskrivna pjäser har Dag regisserat ett flertal andra pjäser. Premiärföreställningen 2007 gav David Hares Vinterkärlek.
  De senaste åren har Dag framför allt skrivit musikdramatik och på en fråga om den genren beskrev han arbetet med pjäsen "Tolv historier" så här:

  "Det är lustigt att du frågar just om Tolv historier och Tills vi ses, som är mina två personliga favoriter av allt jag skrivit hittills. Tolv historier var just en sådan blandning av estradpoesi och musik som du beskriver i din fråga - en episodföreställning av tolv olika historier som bands samman av premissen att vi började med att säga att en var helt sann, en var helt påhittad och resten befann sig någonstans mitt emellan. Som publik fick man därmed sitta och fundera på vilken som var vilket och samtidigt rannsaka hur det påverkade ens upplevelse av texten om man såg den som fakta eller fiktion."

  Jag tycker det låter som ett mycket intressant projekt. Överhuvudtaget har kritiker rosat hans kärnfulla texter och hans bildspråk därtill. Så lägg in Teater C bland era favoriter och uppsök en av deras framtida föreställningar.

  Ett nytt uppdrag för Dag blev klart i måndags. Han ska vara med i ett finlandssvenskt dramatikprojekt som heter REKO och under ett drygt år ska han skriva en pjäs i samarbete med Klockriketeatern, som sedan om allt går som det ska spelas hos dem. Det ska bli en musikal om Milton Friedman. 
  Dag "kometen" Thelander drar alltså vidare i en ny bana.

*

  Dags favoritdikt får avsluta årets säsong av "I din bokhylla". Det är fullt möjligt att rubriken återkommer under 2017.

(Ur Cy Twomblys dagbok, av Dmitri Plax. Göteborg : Oei editör, 2006.)

Jag ville bara önska godnatt.
Det är inte heller så lätt.
Man måste vara snäll.
Man måste vara begriplig för andra.
Fast ingen behöver det
förutom du själv.
Det är det som är knepet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar