På andra plats hamnade inlägget om konstnärinnan Kerro Holmberg (det är hon värd) och på tredje plats kom texten om expressionisten Gottfried Benn. Den mest lästa kategorin blev glädjande nog "Konst och poesi". Snart är det dags att summera period 2.
Den röda torsdagen ägnas åt Utblicken, med besök i Göteborg och Skellefteå (fast det handlar inte om ishockey) och med en avstickare till Norwich.
***
Jag inleder med att berätta om en ny singel från hiphop-artisten Vic Vem. Den här gången samarbetar han med brödraduon TNT. De träffades redan för fyra år sedan när bröderna kom i kontakt med Vic Vems organisation "Mer än ord". Ungdomsrörelsen ”Mer än ord” i Göteborg hjälper ungdomar med att få utlopp för sin kreativitet genom rap och poesi.
Jag är ingen stor hiphop-följare men gillar ofta artisternas texter. Den här singeln är värd all credd.
Vi Förtjänar Att Le, framförd av Vic Vem & TNT (med Hot This Year Band)
(Label: SwingKids)
***
Nästa programpunkt är en del av Norfolk & Norwich Festival. Projektet Fierce Light uppbär ett ambitiöst anslag och har en respektingivande laguppställning. Det handlar om ny poesi och kortfilmsproduktion som utforskar samtida händelser men som också begrundar livet efter första världskriget. Hela deklarationen ...
"For Fierce Light, leading poets from countries that participated in the First World War, including Yrsa Daley-Ward, Jackie Kay, Bill Manhire, Paul Muldoon and Daljit Nagra, are each creating new works that endeavour to understand the incomprehensible, exploring contemporary events while also contemplating the First World War. These works will be presented alongside a series of specially commissioned short films, each made in response to the new poems and the themes raised within them. Fierce Light launches with an exhibition and a special live event featuring the poets during the City of Literature programme at Norfolk & Norwich Festival, before the poems and films are presented on radio, at other literary festivals and online."
Det hela sjösätts 13 maj i Norwich Playhouse. Jag har valt ut en dikt ur deltagaren Yrsa Daley-Wards bok 'bone'.
***
"When they ask", by Yrsa Daley-Ward
(From 'bone'. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014.)
“When they ask you how you are
don’t say fearful. Narrow your eyes and kiss your teeth but don’t say afraid.
Don’t say more scared and at sea in these latest days then ever before, or floundering. Don’t say lost without cause or that you’re not always sure you can make it.
Straighten that back
you are sex. Look like sex.
Wipe the blood from yourself.
Don’t tell them what went on when the sun was busy in another street.
Do that Thing The People do.
The people who are fine, fine, fine
until you get home and find them gone, gone gone.
Keep suffering because it’s your God Given right.
Brawl with your being. Fight the bad fight.
Fight
If they ask you how you are
don’t say stolen. Don’t say forgotten, passed over,
ignored. Don’t you dare say Orphan.
Don’t say beaten by the system
oppressed and disturbed
and don’t you dare say disappointed
don’t you dare say damaged.
Smile.
Smile with all of your teeth, even the rotting ones.
Even the rotting ones."
***
I Regine Nordströms bokhylla fanns en bok av Skellefteå-bördige poeten Mats Söderlund. I februari släpptes hans nionde diktsamling.
Årorna i Flocktjärn är en expansiv diktsamling som i stora textsjok spränger de gängse poesiformaten. Dikterna är djupt förankrade i landskapet runt Skellefteå; i tystnad, plats och minne. Från skogstjärnen leder de till andra orter, andra konstellationer av makt och språk. Det personliga går samman med det politiska, platsen med poeten, konsten och världen. (Förlagsbeskrivning)
Det är ingen lätt uppgift att hålla i boken när man läser, för i uppslaget tillstånd mäter den 80 centimeter. Orden i dikterna är utspridda över hela den breda ytan. Jag gillar mycket av innehållet även om huvudtemat är en aning ogripbart.
(Ur Årorna i Flocktjärn, av Mats Söderlund. Stockholm : Bonnier, 2016.)
skyndar genom gångarna pelarsalar hör mig springa i trappor
Hötorgets uppgång till vänster i tågets färdriktning
Hötorgets uppgång till vänster i tågets färdriktning
köper situation stockholm av finnen från Kärrtorp
dagordningarna klamrar sig fast på ryggen
jag har minnen heta som levrat blod
metmask krälar och kulturpolitik odlas
boris från Belarus ger mig en bok jag inte kan läsa
årorna
reklamaffischerna ljuger både om morgondagen och nuet försöker se avsändaren
dagordningarna klamrar sig fast på ryggen
jag har minnen heta som levrat blod
metmask krälar och kulturpolitik odlas
boris från Belarus ger mig en bok jag inte kan läsa
årorna
reklamaffischerna ljuger både om morgondagen och nuet försöker se avsändaren
försöker se människan i människan mellanrummen ljuger askan
som faller ner på faten semikolon komma punkt drivs vi layouten ljuger drivs vi
av samma sorts skräck det råa blottade urberget människor sover i ormens mage krita jura trias perm
som rusar in i mörkret
skyndar genom gångarna pelarsalar till brädden dränerade på goda avsikter poesin ljuger
tempel men tomma händer
som faller ner på faten semikolon komma punkt drivs vi layouten ljuger drivs vi
av samma sorts skräck det råa blottade urberget människor sover i ormens mage krita jura trias perm
som rusar in i mörkret
skyndar genom gångarna pelarsalar till brädden dränerade på goda avsikter poesin ljuger
tempel men tomma händer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar