fredag 27 maj 2016

Blågul kärlek till mopeder och Värmland

  Den värmländska Packmopedsturnén startade 1992. Initiativtagare och turnéledare är musikern Göran Samuelsson. Årets premiär äger rum 25 juli. Fram tills dess kommer jag varje fredag att presentera två artister som deltagit under tidigare turnéer. Vi startar med upplagan 2006, då deltog Marie Bergman och Claes Janson.


***

  Marie Bergman (f. 1950) började karriären på 1960-talet, bland annat på Vispråmen Storken i Stockholm. Hon uppträdde även tillsammans med Thérèse Juel i duon Marie & Thérèse. 1968–1969 sjöng hon i Putte Wickmans band. 1969–1973 var hon medlem i Family Four, och 1974 inleddes solokarriären.

  Från det första albumet Mitt ansikte (1974) till det senaste, Den mänskliga faktorn (2014), har det blivit 21 skivor: 16 med eget material, två jazzskivor, två samlingsalbum och ett livealbum.


  Hon har vunnit Melodifestivalen tre gånger:


1971 (med Family Four)

1972 (med Family Four)
1994 (tillsammans med Roger Pontare)

Källa: Wikipedia


**

  Jag har valt ut hennes mest kända sång (med text av Ola Magnell) samt en kärlekssång från sent 80-tal. Efter texterna finns en spellista med Marie Bergman och Claes Janson.


Ingen kommer undan politiken, framförd av Marie Bergman
(Text: Ola Magnell, Musik: Anna McGarrigle-Phillippe Tartartcheff. Originalets titel: Complainte pour Ste-Catherine. Ursprungligen utgiven på Kate & Anna McGarrigle (1975). Inspelad av Marie Bergman på albumet Närma mig (Metronome, 1977).)

Trött mamma vaggar lilla Lina
Dumma mamma, du får inte gå
Sjung en vals om blommorna och bina
Städa, mamma, damma och stå på
Inte ger man fan i politiken
För att man är konventionell

Byta blöja, läsa gammal saga

Askungen får sin rike prins
Kvinnan skulle vinnas och behaga
Nog är dom rara, men dom finns
Även om dom jobbar i fabriken
Och ser fram emot en ledig kväll

Det tar tid för seden att försvinna

Vila, Lina, du som ännu kan
När du vuxit upp och blivit kvinna
Lever du kanske som en man
Som kan ägna tid åt politiken
Utan att störas av nåt gnäll


Busa, Lina, snusa Tummeliten
Snart är det kärlek eller kiv
När du slitit färdigt för profiten
Är du inte längre attraktiv
Ingen kommer undan politiken
För att man är servil och snäll
Inte ger man fan i polemiken
Fast man är trött varenda kväll

***

Jag älskar dig, framförd av Marie Bergman
(Text & Musik: Marie Bergman. Album: Kärlekens ansikte. Label: The Record Station, 1989.)


Jag älskar dig
därför så går jag nu
vill vara ensam ett tag
och vi är för tätt inpå varann nu

Jag älskar dig
och jag vill att du förstår mig nu
vill inte minnas den dagen
då allting försvann

För kärleken måste ha
lika mycket luft omkring sig
som pelarna i ett tempel
det måste finnas rymd
om man ska kunna stötta varann
spela spelet duochjag mot världen
den lösningen är för enkel
så därför ger jag dig fri
gå ut och pröva ditt liv

Jag älskar dig
därför går jag nu
vill inte se likgiltighetens slöja
i dina ögon


**




**

  Claes Janson (f. 1947), är en svensk sångare inom jazz, blues och visa.
  Efter studentexamen i mitten av 1960-talet och militärtjänst i Sollefteå skrev han in sig vid Uppsala universitet. Han var med och startade bluesgruppen Good Morning Blues 1967 och var sedan verksam utomlands runt Medelhavet med underhållning, restaurang, turism och hotellverksamhet till 1975.
  Janson flyttade tillbaks till Sverige och var 1975–1976 med och startade nya Hamburger Börs. Därefter var han ansvarig för Jazzklubb Fasching i Stockholm 1977–1978. Han har hela tiden parallellt varit musikaliskt verksam i olika konstellationer från duo till storband.
Källa: Wikipedia

*

Jag har valt en text av barnboksförfattaren Barbro Lindgren som Claes Janson sjöng in på albumet BlåGul Blues (2002).

Ofattbart att det är vår, framförd av Claes Janson
(Text: Barbro Lindgren, Musik: Georg Riedel)

Allt har börjat, marken lyser
Känn hur hjärtat slår
Luften ångar, som den andas
Vilken skillnad mot igår

Hjärtat bankar, allt är stilla
häggens doft så stark
Gräset rör sig, mycket långsamt
över vårlig mark


Se på hagtornets, små knoppar
lysande i allt det grå
Och den ljuva mandelblommen
Kattfötter, så små, så små

Träden grönskar, göken ropar
Svalorna kom hit igår
Havet bländar, som en spegel
Ofattbart att det är vår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar