onsdag 4 maj 2016

Kärleken känns i hela kroppen

  Det blir rockad i bloggen den här veckan också. I kväll när Olle Ljungström lämnat oss blir det musikafton. Det blir inte någon Olle-låt men väl två Melodifestivallåtar med texter av Per Gessle. Det är rätt stor skillnad i kvalitet på de båda sångtexterna. Jag föredrar helt klart "Kärleken är evig".


***

  År 1980 ställde Lasse Lindbom upp i Melodifestivalen med låten "För dina bruna ögons skull". Det gick inte så bra, den hamnade på tionde och sista plats. Vann gjorde Tomas Ledin med "Just nu".

För dina bruna ögons skull, framförd av Lasse Lindbom
(Text: Per Gessle. Musik: Per Gessle & Mats Persson)


Intressant, jag spelar roller
jag trodde ingen ville ha
ville ha
Som en skadeskjuten svala
på väg att falla på nåt tak
på nåt tak

Intressant på många sätt
för det liknar inte mej
Nej nej nej
Jag vill inte falla på nåt tak
jag vill falla här för dej
Hey hey hey

Och jag seglar inget hav
(Nej jag seglar inget hav)
Jag simmar den största ocean
(simmar den största ocean)
För ett hjärta utav guld
(för dina bruna ögons skull)
För dina bruna ögons skull!

Stiger upp, smått förbannad
Har inte sovit på ett dygn
Synd synd synd
Hej syster, mitt hjärta blöder
kom och ge mej några stygn
Ett par tre stygn

(Ref.)


***

  År 1986 slog Lena Philipsson igenom i Melodifestivalen med "Kärleken är evig". Låten hamnade på andra plats. Den årgången tycker jag är en av de märkligaste någonsin. Kan någon förklara för mig hur det var möjligt för "E' de' det här du kallar kärlek" att vinna?

Kärleken är evig, framförd av Lena Philipsson
(Text: Torgny Söderberg & Per Gessle. Musik: Torgny Söderberg.)

Drömmen om dig en gång
Drömmen om dig är sann
För alltid, tillsammans

Nu när alla gator ligger tomma
Nu när jag är ensam, vill jag komma dig nära
Jag hör ljudet från en trumma inom mig
Ingen annan når mig som du når mig
Ingen annan får mig för du står mig så nära
Åh, det känns i hela kroppen inom mig

Kom och följ mig fram
Kom och ta min hand

Kärleken är evig när vi är tillsammans
Ingenting är större än det här
Drömmen om dig än gång, drömmen om dig är sann
För alltid tillsammans

Nu när månen lyser på mitt fönster
Nu när hela himlen är kristaller som glänser
Vill jag inte hissa hjärtats vita flagg
Sinnena ska vakna, jobba över
Ljuset som jag saknat det är allt jag behöver
Jag vill gå och följa linjen i din hand

Jag vill vara här
Vara där du är

(Ref.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar