fredag 29 april 2016

Mellan stadens ljus och himmelens valv

  Vi har kommit fram till Melodifestivalen del sju, Puh! (nej Py!). Py Bäckman har skrivit åtskilliga fina sångtexter. Många gillar låten Gabriellas sång från filmen "Så som i himmelen", men få vet att det är Py som skrivit texten. I Melodifestivalen har hon deltagit både som artist och låtskrivare.

Py Bäckman föddes 1948 i Solna.

***

  Py Bäckmans första framträdande i festivalen skedde samma
 år som Eva Dahlgren och Magnus Uggla debuterade i tävlingen. Andra artister som deltog 1979 var: Adolphson & Falk, Tomas Ledin, Pontus Platin samt den blivande vinnaren Ted Gärdestad ("Satellit"). Här får ni ett videoklipp.



Var det här bara början, framförd av Py Bäckman & Py Gang
(Text & Musik: Py Bäckman)

Jag stod högst ovanpå berget, stod och vinglade och njöt
Mitt emellan jord och himmel, och ekade och tjöt
Jag var ett steg ifrån evigheten, om jag tagit den korta vägen ner
Och hisnande och stod stilla, för jag ville se mer

Jag såg dimman sakta falla, och jag skrek ta inte slut

Inte slut förräns ekot skalla, och en sol gick upp och en dag blev till
Som föddes ur dimman som solen förvandlat till guld

Och då satt jag mer ner, var det här bara början?

Skulle de komma mer, mer, mer fastän tiden stod still?
Är det likadant jämt? Jag går där nere i sörjan
Kanske jag inte ser, ser, ser, kanske jag inte vill

Och jag sprang, ner för berget, jag var akilles hack i häl

Jag tänkte ön men var en kråka och ja visste de väl
Jag var upprymd av ett under, lika vanlig som unik
Att sova vaken eller ned en blunder att säga va sig likt

För jag ser dimman sakta falla, och jag skrek ta inte slut

Inte slut förens ekot skalla, och en sol gick upp och en dag blev till
Som föddes ur dimman som solen förvandlat till guld

Och då satt jag mer ner, var det här bara början?

Skulle de komma mer, mer, mer fastän tiden stod stil?
Är det likadant jämt? Jag går där nere i sörjan
Kanske jag inte ser, ser, ser, kanske jag inte vill

***

  År 1988 blev hon en vinnare genom låten "Stad i ljus". Tvåa kom Lena Philipsson med "Om igen". 
  I Eurovision hamnade Tommy Körberg på tolfte plats, vann gjorde Céline Dion med "Ne partez pas sans moi".
  "Stad i ljus" finns numera med i samlingen Psalmer för 2000-talet. Källa: Wikipedia



Stad i ljus, framförd av Tommy Körberg
(Text & Musik: Py Bäckman)

Min resa var mot solen, långt bortom alla slutna rum,
Där allting är oändligt, och alla gränser har förevigt suddats ut.
Jag ville se miraklet, och höra ord som föder liv,
Bli buren av en styrka, som bara växer när jag anat mitt motiv.

Stad i ljus, i ett land utan namn,
Ge mig liv, där allting föds på nytt.

Och så när allt förändrats, när tiden inte längre finns,
Så ser jag oss tillsammans, och då är resan slut,
Det enda som vi minns.

Stad i ljus, i ett land utan namn,
Ge mig liv, där allting föds på nytt.
Stad i ljus, i ett land utan namn,
Ge, ge mig liv, där allting föds på nytt.

***

  Avslutningsvis får ni ytterligare ett videoklipp. Den är gången från Py Bäckmans deltagande 1992 och låten "Långt härifrån". Ni kan ju jämföra klippen från 1979 och 1992.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar