fredag 8 april 2016

Du är en vårvind i april

  I kväll står åren 1968 och 1969 i centrum. Då deltog kvällens textförfattare med tre låtar. Det är tre rätt stora artister som framför dem, men texterna är lite halvtråkiga. Så jag nöjer mig med att återge "Du är en vårvind i april" som sjöngs av Svante Thuresson 1968.

***


  Jag vet inte så mycket om Bo-Göran Edling. Han föddes 1924 i staden som jag bott och arbetat i, Västerås. 


  Efter avslutade studier år 1943 stiftare och medlem i jazzdansbandet No Brothers som saxofonist och arrangör fram till år 1951. Flyttade till Stockholm och spelade i diverse orkestrar - vårvintern 1952 ett längre vikariat för Lars Gullin i Arne Domnerus orkester, sommaren 1952 i Nisse Skoogs bop-band på Nöjesfältet mittemot Gröna Lund, vintern 1952 - 53 i Seymour Österwalls orkester samt fr.o.m sommaren 1953 till hösten 1954 i Arne Domnerus orkester på Nalen och turnéer. 


  År 1977 vald till ordförande i SKAP. I och med detta en styrelsepost i STIM, representant i NCB:s styrelse samt talesman för SKAP och STIM i många nordiska och internationella sammanhang. Källa: Wikipedia



***

Du är en vårvind i april, framförd av Svante Thuresson
(Text: Bo-Göran Edling, Musik: Staffan Ehrling.)

Du är för mej ett varmt o ljuvligt ord
Du är för mej som solen för vår jord
Den dagen då jag mötte dej har gjort att allting ändrat sej med ens för mej
Om de som var, finns det inget kvar
Ja e född på nytt o alla dystra tankar borta
De jag förrut flytt har fått en mening som jag kan,
Förstå, vara två

Du är en sång som jag vill lyssna till
Du är en vårvind i april

Da, da da da da
Nog e väl ödet ganska skönt ibland, man får en chans
En vän en hand, så med ens, din lycka känns
Utan band o gräns, ingenting e svårt
O luften e så lätt att andas
Mitt blir plötsligt vårt
O jag vill göra allt som du nu ber, ännu mer

Du är en sång som jag vill lyssna till
Du är en vårvind i april

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar