onsdag 20 april 2016

En ung och stolt Eva Dahlgren

  Jag gör en lång rockad i bloggen. Det blir Melodifestival med en skicklig textförfattare idag och gästbokhyllan hittar sin plats senare i veckan. Det förbättrar tajmingen för musikinslaget att lägga det samma dag som låtskrivarens senaste skiva recenseras i dagspressen. Jag pratar så klart om Eva Dahlgren.


***

  Eva Dahlgren har en plats i mitt hjärta och ett bo i mitt sinne sedan 1987, då hon var Ung och stolt och "klädde av sig naken". 
  Men redan 1979, nitton år gammal, deltog hon i Melodifestivalen och hamnade på tredje plats med låten "Om jag skriver en sång". Året efter gick det lite sämre, då blev det en sjundeplats med "Jag ger mig inte". Den texten har tydliga beröringspunkter till hennes senare låtar och vittnar om integritet, hennes signum.

Om jag skriver en sång, framförd av Eva Dahlgren
(Text & Musik: Eva Dahlgren. Glendisc, 1979.)

Vad ska jag skriva nu
När alla ord tagit slut
Å vad ska vi prata om 
När allt är utnött och fult

Det känns som om alla 

Väntar sig
Att jag ska hitta på nya ord
Som inte finns på vår jord

Refr.

Men om jag skriver en sång
Full av kärlek och hat 
En sång som säger att det här är jag
En sång utan massor av ord
En sång som man kan sjunga 
Gång på gång
Och tåren på min kind
Torkar snabbt i dess vind
Om natten är lång
Så vad gör väl de'
Så länge du är med

Det känns som om alla gamla sånger

Aldrig nått sina mål
Som om alla dessa nya människor 
Aldrig upplevt en vår
Så snart de talar till mej
Känns allt så dumt och fel
Jag vill få er att se




**

Jag ger mig inte, framförd av Eva Dahlgren
(Text & Musik: Eva Dahlgren. Glendisc, 1980.)

Döljer sanningen
Säger sånt jag vet charmar dej
Men du vi har
Du vi har hört allt förut

Djupa vackra ord
Om sånt jag vet
inte skakar dej
Allt för att
Allt för att döva dej en stund

Du, jag ger mej inte
Du, jag är fri att säga nej
Jag gör som jag vill och lite till
Du slår och bygger
höga hinder
Mot sånt som kan
krossa din illusion
Om att liten alltid blir stor

Gömmer känslorna
Säljer sånt jag vet passar er
Allt för att
Allt för att leva ännu ett tag

Med en sargad själ
Så är jag massans träl
som ska kittla er
För att
Ni ska kunna drömma er bort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar