fredag 1 april 2016

En man med många sånger i byrån

  Med tio års mellanrum vann Peter Himmelstrand Melodifestivalen två gånger, först 1968 med "Det börjar verka kärlek banne mej" och sedan 1978 med "Det blir alltid värre framåt natten". Jag gillar den första sångtexten men är inte särskilt förtjust i Björn Skifs dänga.
  Han debuterade i tävlingen 1966 med låten "Härliga söndag" (Carli Tornehave sjöng). Men jag har valt att inleda med hans låt från 1967, mitt födelseår.

John Ajvide Lindqvists roman "Himmelstrand"
har fått sitt namn från kvällens huvudperson.

***

Alla har glömt, framförd av Towa Carson
(Text & Musik: Peter Himmelstrand)

Sen du for så har min spegel glömt bort hur du såg ut,
Nu får den aldrig se dig.
Telefonen har glömt bort hur du lät,
Och ingen talar längre om dig med mig.

Alla har glömt,

Men inte jag.
För varje ensam natt så minns jag mer.
Alla har glömt,
Men inte jag.
Jag påminns om dig av snart allt jag ser.

Dina tunga steg har golvet glömt bort,

Din kropp kan soffan inte längre minnas.
Kudden har glömt bort de tårar jag grät,
Var finns de spår som ändå måste finnas?

Alla har glömt,

Men inte jag.
För varje ensam natt så minns jag mer.
Alla har glömt,
Men inte jag.
Jag påminns om dig av snart allt jag ser

Dörren kommer inte längre ihåg hur du slet upp den

I vred att få se mig.
Och gitarren inte sångerna om allt skönt och vackert
Som du skulle ge mig.

Alla har glömt,

Men inte jag.
För varje ensam natt så minns jag mer.
Alla har glömt,
Men inte jag.
Jag påminns om dig av snart allt jag ser.

***

  Peter Himmelstrand (1936-1999) var en svensk låtskrivare och journalist på Expressen.


  Himmelstrand var en flitig låtskrivare och skrev både text och musik till landets största schlagersångare under 1960- och 1970-talen. Han skrev över 3000 meloditexter och mer än 400 melodier, och verkade även som arrangör och skivproducent. Han skrev mest schlager- och svensktoppsmusik, men som musikrecensent var han mera inriktad på sin tids popmusik. Källa: Wikipedia

  Vid tredje försöket vann han och var för övrigt nära att ta både silver och brons också. I Europafinalen placerade sig låten på femte plats.

*

Det börjar verka kärlek banne mej, framförd av Claes-Göran Hedenström
(Text & Musik Peter Himmelstrand)

I förrgår sa jag plötsligt nej till killarna
När de skulle ha ett party
Se'n satt jag en hel kväll och konverserade
Med din mamma och va' arti'

Det börjar verka kärlek, banne mej

Sån't som man ser på bio, tänka sej
Jag är väl misstänksam
Men tanken sticker fram
Men för all del
Jag kan ha fel

I går kväll gick jag med dej på en snyftare

Fast jag ville gå på pang-pang
Och se'n satt jag och hörde på en stråkkvartett
Jag som bara gillar dang-dang

Det börjar verka kärlek, banne mej

Sån't där som står i böcker, tänka sej
Jag fattar ingenting
Jag är väl lite ding
Så för all del
Jag kan ha fel

I morse sjöng jag när jag borsta' tänderna

Och se'n fick jag arbetsdille
Se'n ringde jag till dej om inte nå'nting alls
Bara för jag plötsligt ville

Det börjar verka kärlek, banne mej

Sån't där som händer andra, tänka sej
Det mesta pekar på
Att jag är kär och så
Men för all del
Jag kan ha fel

Det börjar verka kärlek, banne mej

Sån't där som händer andra, tänka sej
Det mesta pekar på
Att jag är kär och så
Men för all del
Jag kan ha fel
Jag kan ha fel

***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar