fredag 15 april 2016

Lasse Berghagen är rösten i natten

  Melodifestivalinläggen har nått 70-talet. I spellistan finner ni tre låtar från det decenniet samt ett bidrag från 1996. Veckans textförfattare är den forne Allsångsledaren Lasse Berghagen. "Jennie, Jennie" vann uttagningen 1975.


***

  Efter fyra avsnitt med Melodifestivalen tycker jag att kvällens två bidrag har en bättre textnivå än de tidigare låtarna. Jag tycker om den första versen av Jennie, Jennie. Däremot är refrängen en aning tjatig.
  Tyvärr sjöngs låten på engelska i Europafinalen.

Jennie Jennie, framförd Lasse Berghagen
(Text & Musik: Lasse Berghagen. Polydor, 1975.)

Jag vet att du sitter i kväll
På ditt rum med ett brev i din hand
Du vill blunda och drömma
Men kan inte glömma att allt känns så hopplöst ibland
Du spelar en skiva och minns
Några bilder du har i ett skrin
Jag vet att du gråter kanske aldrig förlåter
Att tiden förändrat melodin

Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Världen väntar på ditt svar
Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Livet har så mycket kvar att ge dig
Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Melodin bestämmer du
Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Lev ditt liv och lev det nu

Du vill vända tillbaka i kväll
Till den värld du levt i förut
Men din dagbok i handen
Är som tecken i sanden
Som havet nästan suddat ut

Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Världen väntar på ditt svar
Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Livet har så mycket kvar att ge dig
Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Melodin bestämmer du
Jennie, Jennie, Jennie, Jennie
Lev ditt liv och lev det nu

***



***

  År 1996 återkom Lasse Berghagen med ett bidrag som han skrivit tillsammans med Lasse Holm. Låten framfördes av vinnaren av programmet Sikta mot stjärnorna från 1995, Henrik Åberg.

Du är alltid en del utav mig, framförd av Henrik Åberg
(Text: Lasse Berghagen, Musik: Lasse Holm. Big Bag, 1996.)

Här skiljs våra vägar i livet
Den väg vi tillsammans fick gå
Jag tog aldrig nånting för givet
Min saknad känns smärtsam ändå

Du skänkte mig glädjen och skratten
I din värld fick jag komma in
Du var den lyssnande rösten i natten
Du gav mig den som var din

Du är för alltid en del utav mig
Som polstjärnans ljus i natten
Jag tänder ett ljus
Som en hälsning till dig
Som en bro över mörka vatten

Du är för alltid en del utav mig
Så fjärran men ändå nära
En ängel ska bära min hälsning till dig
Du är alltid en del utav mig

Här skiljs våra vägar i livet
Men du lät mig tidigt förstå
I stjärnorna står det vi skrivit
Tillsammans för alltid ändå

När natten så stilla sig sänker
Finns tystnadens tomhet hos mig
Och likt den klaraste stjärnan som blänker
Så stark är min kärlek till dig

Du är för alltid en del utav mig
Som polstjärnans ljus i natten
Jag tänder ett ljus
Som en hälsning till dig
som en bro över mörka vatten

Du är för alltid en del utav mig
Då fjärran men ändå nära
En ängel ska bära min hälsning till dig
Du är alltid en del utav mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar