fredag 8 januari 2016

Tonsatt poesi är helt Åkej

  Det finns bland en del poeter och även hos låtskrivare en uppfattning om att poesi och musik inte hör ihop. Poeterna hävdar att sångtexter inte är poesi och kompositörer påstår att dikter inte går att tonsätta utan att man anpassar texten. Jag hoppas det står klart för alla läsare av denna blogg att jag är av en helt annan uppfattning. 

  Jag uppmanar poeterna att lyssna till "Ta mig till havet" och kompositörerna kan helt enkelt lyssna till de tonsatta dikter som musikfredagarna har att erbjuda. Låt oss lyssna till Eva Dahlgren, Annika Blennerhed och Annika Norlin.


Sonja Åkesson

***

  Den första dikten är skriven av Karin Boye (1900-1941) och finns med i den postumt utgivna De sju dödssynderna och andra efterlämnade dikter (1941).

  Den inleds med en diktcykel, som skulle omfatta alla de sju dödssynderna, men där Boye bara hann behandla lättja, vällust och högmod. Ett antal av de övriga dikterna vittnar om under vilken tid de tillkommit, i ett oroligt Europa som 1939 stod inför krigets fullbordade faktum. Källa: Litteraturbanken.se

Blomman bitterhet, av Karin Boye
(ur De sju dödssynderna och andra efterlämnade dikter / utg. och försedda med inledning av Hjalmar Gullberg. Stockholm : Bonnier, 1941.)

Blomma blomma Bitterhet,
hur står du nu så full
av guldmogen honung
för all din beskhets skull.
Hur dignar du av skänker,
som ängarnas mandelblomma
väl aldrig kunde bära,
den blidhyllta fromma.

Plåga och välsignelse --

var har väl sin.
Inte vet jag livets mått,
men vet att du blev min.
Din kalk var som eld.
Din saft var som galla.
Du bjöd sju bedrövelser,
och jag drack dem alla.

Blomma blomma Bitterhet,

hur blev du sist så rik
på varmgyllne honung,
som är solljuset lik.
Här står jag, matt av sötman
i din klarnade gåva.
Med Adam vill jag jubla.
Med Job vill jag lova.



  "Finns det nån som bryr sej om" är Eva Dahlgrens debutalbum, släppt 1978. Albumet återutgavs i ny version 1979, där en låt bytts ut mot Om jag skriver en sång, vilken hon framförde i Melodifestivalen 1979. Nyutgåvan hade även ett helt nytt konvolut.
  Låten "Blomman bitterhet" var den första Dahlgren framförde i TV, med sitt dåvarande band Dying Dawn. Källa: Wikipedia

***

  Kvällens andra dikt är skriven av Dorothy Parker (1893-1967) och mycket välkänd. "The red dress" förekommer i diktsamlingen Sunset gun (1928).

The red dress, by Dorothy Parker
(from Sunset gun; poems. New York, Boni & Liveright, 1928.)

I always saw, I always said
 If I were grown and free,
I'd have a gown of reddest red
 As fine as you could see,

To wear out walking, sleek and slow,
 Upon a Summer day,
And there'd be one to see me so
 And flip the world away.

And he would be a gallant one,
 With stars behind his eyes,
And hair like metal in the sun,
 And lips too warm for lies.

I always saw us, gay and good,
 High honored in the town.
Now I am grown to womanhood….
 I have the silly gown.

**

  Annika Blennerhed, född 1962 i Göteborg, är en svensk, kompositör, sångerska och lärare som är uppvuxen utanför Kungsbacka. Hon har bland annat spelat med musiker som Fläskkvartetten och Ebba Grön. Då hon blev med barn under slutet av 1980-talet drog hon sig tillbaka från sin musikaliska karriär för att bli lärare i svenska och musik. Dock släppte hon Reconnect 1996 och Song of my Own 2008 med spelningar runtom i landet.

  Under 1980-talet släppte hon en skiva med tonsättningar av Dorothy Parker-dikter, som blev mycket uppmärksammad. Albumet heter "Light of love".


***

  Jag avslutar med ytterligare en kvinnlig poet. 

  Sonja Åkesson (1926-1977) tillbringade sina barn- och ungdomsår på Gotland, ständigt sida vid sida med bästa vännen Birgit Wemne. Åkesson var dotter till en stins och fick avbryta sin skolgång tidigt på grund av familjens dåliga ekonomi. 1951 flyttade hon till Stockholm. Hon kom senare att försörja sig som servitris, affärsbiträde och telefonist.

  Sonja Åkesson brukar beskrivas som en nyenkel poet med dikter som kritiserade samhället och skildrade vardagen med ett avskalat språkbruk och har ibland kallats för folkhemspoeten. Källa: Wikipedia

  Dikten "Åkej" finns med i samlingen "Jag bor i Sverige" från 1966 (Stockholm : Rabén & Sjögren, 1966). Det är en ganska lång dikt så jag överlåter åt Annika Norlin att ger er texten. Hennes tolkning är underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar