måndag 25 januari 2016

Pyttsan! Pulkor och sängar till månen

  Måndagens barnpoesi utgörs av två välkända visor och en nyutgiven januari-sång med text av Anna Charlotta Gunnarson. Jag ska försöka få till en Utblick senare idag.

***


  "Blommig falukorv" är en sång skriven och inspelad av Hans Alfredson, 1965. Den handlar om ett barn som ratar all möjlig husmanskost som till exempel fisk och spenat, plättar med lingonsylt, biff med lök, rotmos, isterband samt pytt och det enda barnet kan tänka sig att äta är blommig falukorv. Källa: Wikipedia


Blommig falukorv, av Hans Alfredsson
(Blommig falukorv och andra bitar för barn : berättelser, bilder och visor / melodierna nedskrivna av Gunnar Svensson och Bengt Arne Wallin. Stockholm : Bonnier, 1965.)

Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma!

Nåt annat vill jag inte ha!
Jag hatar tomaten och fisken och spenaten
och plättarna med lingonsylt!
Fläsk - har vi för ofta!
Lamm - smakar som kofta!
Biff med lök är riktigt läbbigt!

Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma!

Nåt annat vill jag inte ha!

-

Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma!
Nåt annat vill jag inte ha!
Nej, aldrig jag äter mer rotmos och potäter
och isterband och kalvkotlett!
Pytt - det är för pyttigt!
Mjölk - det är för nyttigt!
Knäckebröd för hårt att tugga!

Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma!

Nåt annat vill jag inte ha!

***

  Det gåtfulla folket är en visa med text av Beppe Wolgers och musik av Olle Adolphson. Sången sjöngs in av Olle Adolphson 1964 på albumet Trubbel. Sången handlar om barns fantasi. Källa: Wikipedia


Det gåtfulla folket, text av Beppe Wolgers

Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land
detta land är ett regn och en pöl
Över den pölen går pojkarnas båtar ibland
och dom glider så fint utan köl
Där går en flicka, som samlar på stenar
hon har en miljon
Kungen av träd sitter stilla bland grenar
i trädkungens tron

Där går en pojke som skrattar åt snö

Där går en flicka som gjorde en ö
av femton kuddar
Där går en pojke och allting blir glass
som han snuddar
Alla är barn och dom tillhör det gåtfulla folket

Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land

detta land är en äng och en vind
Där finner kanske en pojke ett nytt Samarkand
och far bort på en svängande grind
Där går en flicka, som sjunger om kottar
Själv äger hon två
Där vid ett plank står en pojke och klottrar att
jorden är blå

Där går en pojke som blev indian

Där, där går kungen av skugga runt stan
och skuggar bovar
Där fann en flicka en festlig grimas
som hon provar
Alla är barn och dom tillhör det gåtfulla folket

Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land

detta land är en gård och ett skjul
Där sker det farliga tågöverfallet ibland
vackra kvällar när månen är gul
Där går en pojke och gissar på bilar
själv vinner han jämt
Fåglarnas sånger i olika stilar
är magiska skämt

Där blir en värdelös sak till en skatt

Där, där blir sängar till fartyg en natt
och går till månen
Där finns det riken som ingen av oss
tar ifrån dem
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket

***

  Anna Charlotta Gunnarson (f. 1969) började som reporter på Radio Göteborg i början av 1990-talet och gick sedan vidare till Sveriges Radio P3. Hon har därefter arbetat på bland annat ZTV, TV4, UR och SVT. Sedan 2009 sänds hennes kritikerrosade UR-serie Pop och politik i P4 på somrarna. År 2011 vann programmet Stora Radiopriset i kategorin Årets Musikprogram och 2013 tog hon och redaktionen emot Ikarospriset för bästa musikprogram inom Public Service. Hon har också suttit i juryerna för Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Källa: Wikipedia

  Våren 2015 uruppförde Norrköpings symfoniorkester barnorkesterverket "12 sånger om månaderna" som Gunnarson skrivit tillsammans med Klas Backman. Sången för januari månad heter "Ända ifrån toppen".


Ända ifrån toppen, av Anna Charlotta Gunnarson
(ur 12 sånger om månaderna / [text:] Anna Charlotta Gunnarson ; [musik:] Klas Backman ; & [bild:] Ane Gustavsson. Stockholm : Natur & Kultur, 2015.)

1.

Nu så ska jag ut på äventyr
Snön, den bara yr och yr
Pulsar bort till långa backen och
pulkan hänger på

Den är snabbare än en rymdraket
Vänta, så ska ni få se
Snö till knäna, det är trögt att gå
hej och hej och hå!

2. 

Jag har hjälm och overall så klart
för jag är en astronaut
Pulkan är min egen rymdraket
Dags att räkna ner

Tio, nio, åtta, sju, sex, fem
Håll er undan, hälsa hem
Fyra, tre och två och ett och noll
hej och hej och hå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar