fredag 29 januari 2016

Bloggen går i dur men visorna i moll

  Idag var det tänkt att jag skulle introducera fenomenet "Poetry with Playlist". Men jag har blivit lite tvehågsen till rubrikidén. Det har visat sig att författarnas spellistor, utvalda för att vara spegla innehållet i deras diktverk, är betydligt intressantare än deras poesi. Möjligen att jag väljer någon av dem i februari men jag behöver längre betänketid.     Fast det finns en poet som alltid kan överta huvudrollen, vilket han dristade sig att beskriva så här:

  Jag har sålt mina visor till nöjets estrader .. Jag ger er tre tonsatta dikter av Nils Ferlin (1898-1961).


  För övrigt kan jag berätta att jag haft en intressant vecka. Jag fick ett samtal i onsdags som förvånade mig. Jag blev intervjuad om min blogg och det kommer att bli ett litet inslag i en litterär tidskrift. Jag avslöjar mer när publiceringen skett. Jag blev mycket glad [och lite stolt] över uppmärksamheten.


***

Vilse, av Nils Ferlin
(ur Goggles : dikter. Stockholm : Bonnier, 1938.)

Månen kommer och solen går,

drömmen förde dig vilse.
Drömmen från liljekonvaljeår 
förde oss städse vilse.
Tistelstigar och kolnad mo
trampe du nu med trasad sko.
- Drömmen från liljekonvaljeår 
förde dig vida vilse.



  Marit Turid Lundqvist (mer känd som bara Turid), född den 16 november 1949 i Stockholm, är en svensk vissångerska, kompositör, sångtextförfattare och musiker (piano, gitarr).

  Turid vann år 1966 Sveriges Radios vismästerskap med egna visor och framträdde även i TV-programmet Hylands hörna. År 1969 sjöng hon på Visfestivalen i Västervik och året därpå medverkade hon på den andra musikfesten på Gärdet i Stockholm. Hon anslöt sig till proggrörelsen och blev också engagerad inom kvinnorörelsen. Hon blev ofta jämförd med Joni Mitchell och Melanie. Under förra hälften av 1970-talet uppträdde hon ofta tillsammans med rockgruppen Kebnekaise och 1976 utgav hon ett album tillsammans med Lena Ekman och Jan Hammarlund. Källa: Wikipedia

***

  Mitt hjärta är ditt från 1989 är ett album av Rolf Wikström (f. 1949) där han sjunger sånger med texter av Nils Ferlin. Albumet blev en försäljningsmässig framgång. Det nådde åttonde plats på den svenska albumlistan.

  Albumet producerades av Tony Thorén, basist i Eldkvarn. Sångerskan Anna-Lotta Larsson medverkar på sången "Mitt hjärta är ditt". Skivan gästas också av Plura Jonsson och Peter LeMarc. Källa: Wikipedia


Stjärnorna kvittar det lika, av Nils Ferlin
(ur En döddansares visor. Stockholm : Bonnier, 1930.)

Man kan inte räkna dem alla
sägner och sånt man hör...
Det sägs att en stjärna skall falla 
var gång när en människa dör -

Lyhörd i nätternas kyla 
och vindarnas frusna musik
hundarna hörde jag yla,
som hundar yla för lik,

änkorna hörde jag skrika
och barnen snyfta för bröd -
- Stjärnorna kvittar det lika
om någon är född eller död.

***

I livets villervalla, av Nils Ferlin
(ur En döddansares visor. Stockholm : Bonnier, 1930.)

I livets villervalla
vi gå på skilda håll.
Vi mötas och vi spela
vår roll -

Vi dölja våra tankar,
Vi dölja våra sår
och vårt hjärta som bankar
och slår -

Vi haka våra skyltar
var morgon på vår grind
och prata om väder
och vind -

I livets villervalla
så nära vi gå
men så fjärran från varandra
ändå.

(musik: Karl-Erik Mattsson; album: Villervallan- Boye, Ferlin, Forslin, FrödingKem Musikproduktion, 2015.)

**

  Jan Åström, f. 1960, är en svensk sångare och skådespelare.
  Han har studerat klassisk sång vid The San Francisco Conservatory of Music.

  Han har spelat i musikaler som Les Miserables på Cirkus i Stockholm, Annie på Göta Lejon, Guys and Dolls på Oscars och Little Shop of Horrors på Chinateatern, i den sistnämnda gav han röst åt den köttätande växten. Här bör även nämnas rollen som Samuel Nöjd i Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm och Lustigs-Per i dalapjäsen Skinnarspelet i Malung. Under hösten 2011 gestaltade han Tevje i Dalateaterns uppsättning av Spelman på taket. Åström har under flera säsonger medverkat i krogshowen R.E.A. (Roligt Elakt Aktuellt) på Hamburger Börs i Stockholm. Källa: Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar