Öppningsnumret blir en sång som fick stor betydelse för den amerikanska samhällspolitiken. En antirasistisk protestsång förknippad med Medborgarrättsrörelsen i USA. Den skrevs av Abel Meeropol (1903-1986), en rysk-judisk lärare och medlem i kommunistpartiet, som motiverades av de otäcka lynchbilderna från södra USA. Sången hade också stor påverkan på musikstilen och Billie Holidays karriär. 1999 utsåg Time Magazine den till "the song of the century". Det har till och med skrivits en bok om sången och dess tillblivelse, “Strange Fruit: The Biography of a Song” av David Margolick.
Text och musik: Abel Meeropol
(Commodore Label, 1939)
Southern trees bear a strange fruit
Blood on the leaves and blood at the root
Black bodies swingin’ in the Southern breeze
Strange fruit hangin’ from the poplar trees
Pastoral scene of the gallant South
The bulgin’ eyes and the twisted mouth
Scent of magnolias sweet and fresh
Then the sudden smell of burnin’ flesh
Here is a fruit for the crows to pluck
For the rain to gather, for the wind to suck
For the sun to rot, for the tree to drop
Here is a strange and bitter crop
***
Låtmakarna till nästa låt inspirerades av en bästsäljarbok från 1932, Max Miller's (1899-1967), "I cover the waterfront". Den handlar om en journalist som undersöker smugglingshandel och blir förälskad i dottern till mannen han granskar.
I cover the waterfront
Text: Edward Heyman, 1907-1981
Musik: Johnny Green, 1908-1989
(första inspelning, 1933)
“Away from the city that hurts and knocks,
I’m standing alone by the desolate docks
In the still and the chill of the night
I see the horizon the great unknown
My heart has an ache
It’s as heavy as stone
With the dawn coming on, make it last
I cover the waterfront
I’m watching the sea
Will the one I love
Be coming back to me
I cover the waterfront
In search of my love
An I’m covered
By a starlit sky above
Here am I
Patiently waiting
Hoping and longing
Oh how I yearn
Where are you
Have you thought back time
Will you remember
Will you return
Will the one I love
Be coming back
To me”
***
Jag avslutar med en mycket poetisk och vacker text om New York City. Så vacker att magasinet Timeout placerade den på femte plats bland alla sånger som är skrivna om staden. Den skrevs först för Broadway-musikalen "Thumbs Up", 1934. Billie Holiday spelade in den 1952. Hösttemat i sången känns visserligen malplacerat en sommarkväll som denna, men texten är en oemotståndlig inbjudan till staden. Jag ger er Ella Fitzgerald (1917-1996) och Louis Armstrong (1901-1971).
Autumn in New York
Text & Musik: Vernon Duke (eg. Vladimir Aleksandrovich Dukelsky), 1903-1969. (Musikalen Thumbs Up, 1934)
Autumn in New York, why does it seem so
inviting?
Autumn in New York, it spells the thrill of
first knighting
Glittering crowds and shimmering clouds in
canyons of steel
They’re making me feel, I'm home
Its autumn in New York that brings the promise
of new love
Autumn in New York is often mingled with pain
Dreamers with empty hands, may sigh for exotic
lands
Its autumn in New York, its good to live it
again
Autumn in New York, the gleaming rooftops at
sundown
Autumn in New York, it lifts you up when you’re
run down
Jaded roues and gay divorces who lunch at the
Ritz
Will tell you that its divine
This autumn in New York transforms the slums
into Mayfair
Autumn in New York, you’ll need no castle in
Spain
Lovers that bless the dark on benches in
Central Park
Greet autumn in New York, its good to live it
again
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar