onsdag 21 maj 2014

Lekfulla strövtåg

Den röda tråden i veckans onsdagsinlägg är språklig lekfullhet. Det inleds med Odysseus irrfärder och slutar på Kungsgatan i Göteborg.

Rut Hillarp (1914-2003)
Hon föddes i Lund men växte upp i en frikyrklig miljö i Hässleholm. Sina universitetsstudier bedrev hon i Stockholm där hon tog både fil.mag. och fil.lic. i litteraturhistoria 1945 och hon arbetade sedan som adjunkt och lektor vid olika Stockholmsskolor tills pensionen 1979. Kärlek och erotik var temat i både lyriken och i hennes romaner. (Källa: Alex författarlexikon)

Jag kom i kontakt med Rut Hillarps poesi under sent 80-tal när jag läste hennes fotopoesiböcker "Spegel under jorden", från 1982 och "Penelopes väv" från 1985. I den senare handlar det förstås om Odysseus hustru Penelope.


Fotomontage: Rut Hillarp. Ur Penelopes väv, 1985.

Penelope, av Rut Hillarp
Lidingö: Salamander, 1985.

Med öppna ögon ser hon havet i gryningen.
Men i spegeln ser hon inte längre sig själv,
bara huden som grovnar över årens trappa.
Friarnas trånad
hånar hon.
Det är annat de vill ha än hennes längtan:
vinberg och fårahjordar
rus och lek.

Odysseus bli alltmer en galge
som hon hänger sin stolthet på,

en skugga som rostar i stallet.

Hon drömmer om den ljumma natt
då en älskare kommer som inte friar till henne
och som försvinner
i morgonens dagg.
På dagarna är männen ju mest till besvär.
Deras skämtlynne är inte i hennes smak.

Hon fruktar blodet
som ska sippra under dörren till vävkammaren
den dag då Odysseus vänder åter.


***

Ibland gör man saker och val som i efterhand känns självklara och förutbestämda. När jag valde ut "räven" och "den okände" för veckans tre texter på temat hade jag ingen aning om att "den okände" har skrivit förordet till [räven] Thomas Tidholms "Blandade dikter 1964-2004". Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2004.

Förordet är en fantastisk hyllning till poeten, Thomas Tidholm. Jag återger en del av texten här. För böveln, låna boken och läs hans dikter och njut av Lina Ekdahls ode.

"...   En cowboypoet kanske han är. Eller en björktavla. Ett möte vid en korvkiosk. 
  Jag hörde ett program på radion om cowboypoeterna som skriver om den amerikanska folksjälen. Om landskapet och cowboysarna förstås, men inte bara, utan också om alla våras villkor, umbäranden. Om hur vi liksom håller på, försöker.
  Som ett korsstygnsbroderi.
  En innerlig cowboypoet. Som skriver om den svensa folksjälen. Som ropar: Bli inte rädd nu! Vi skall åka på semester.
  Gå inte ut. Så skriver han. Gå istället in. Och om huset börjar skaka, sitt kvar." (Ur förordet till Thomas Tidholms "Blandade dikter 1964-2004, av Lina Ekdahl.)

Thomas Tidholm (f. 1943)
Han föddes i Örebro men flyttade efter föräldrarnas skilsmässa med mamman till Huddinge, som sjuåring. Efter gymnsiet gick han fotografutbildning vid Christer Strömholms fotoskola. Han är verkligen en mångsysslare. Han har skrivit lyrik, en roman, samt barnböcker. De mest kända är väl böckerna om Ture. Han har också arbetat som översättare, av bl.a. Douglas Adams "Liftarens guide till galaxen". (Källa: Alex författarlexikon)

Gå inte ut, av Thomas Tidholm
(Ur Friluftsliv i Strandområden och andra prosadikter. Stockholm : Wahlström & Widstrand, 1991)

Problemet med vår tid. Man har sagt: det finns ingen utväg. Men jag säger: det finns för många utvägar. Allt som erbjuds är vägar ut, men ingen väg in. Man säger också: alla utvägar är redan förbrukade. Men jag säger: Försök då att hitta en väg in. För vägen in kan inte förbrukas. Så snart man kommit in är man där. Då har man det omkring sig. Då får man sitta vid elden.
  Men när en utväg har prövats och man väl har kommit ut, vill man strax in igen, för därute finns ingenting annat än frånvaron och den kalla rymden. Därav denna bitterhet, och denna besvikelse på utvägar.
  Jag säger alltså: Gå inte ut. Gå istället in. Och om huset börjar skaka, sitt kvar.
  Sitt kvar med ett vackert leende.


***

Det känns en aning orättvist att låta Lina Ekdahl bli veckans "okända" poet. I synnerhet efter att ha publicerat delar av hennes vackra text ovan. Jag hoppas att hon förlåter mig.

Lina Ekdahl (f. 1964) gillar att leka med ord, och som av en tillfällighet har hon arbetat som estradpoet, likt Johan Lindblom som syntes i bloggen för en vecka sedan.

Hon är poet och dramatiker, född i Göteborg där hon fortfarande är bosatt. Som dramatiker har hon varit verksam för barnteatergruppen Teater Kolibri. Hon har givit ut sex diktsamlingar. Den senaste bär just titeln, "Diktsamling". (Källa: Alex författarlexikon)

En fri dikt, av Lina Ekdahl
(Ur Diktsamlingen. Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2012.)

Detta är en dikt som kliver fram
ungefär som att
här är jag
med det jag har
det är det här jag har att komma med
ingenting annat
bara just nu
det här
så här
jag är vad ni ser
ingenting annat

så säger den fria dikten
skjuter fram könet
placerar en puttekula på toppen
vandrar bredbent Kungsgatan fram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar