Men är i själva verket rubriken för onsdagarna hos Poetry with Blues. Mitt i veckan publicerar jag tre texter av tre olika poeter. En text av någon hyllad poet - som lämnat oss, en text av någon erfaren räv - som tassar i markerna, och en text av någon mindre känd - vars röst kan vara värd att lyssna till.
Jag börjar med en dikt som ofta reciteras. Det vore intressant att jämföra Google-sökningar för olika poem. Jag är rätt säker på att Karin Boyes dikt skulle placera sig högt på listan.
***
Karin Boye (1900-1941)
Hon föddes i Göteborg men 1909 flyttade familjen till Huddinge. I Stockholm utbildade hon sig så småningom till folkskollärare (examen 1921). Under 30-talet arbetade hon som lärarinna i bl.a. Motala och Täby. Det var under den perioden som hennes mest hyllade diktsamling kom ut, "För trädets skull".
Jag har tidigare skrivit om Carl Sandburgs dikt "Fog" som ett skolexempel för metaforer. Karin Boyes dikt har samma tyngd när det gäller natursymbolik. Den handlar inte enbart om våren utan kretsar lika mycket kring frågor om kärlek. Knoppbristningen är väl i själva verket en beskrivning av förälskelsen.
Nu tänker jag komma med ett påstående som kommer förarga en del av er.
Jag anser att ...
- det är viktigare att gymnasieelever får möta kraften i "Ja visst gör det ont" och att de får lära sig analysera den, än att de tvingas sjunga sånger om nationell självhävdelse (ex. Du gamla, du fria) och psalmer om Guds blomsterprakt på jorden (ex. Den blomstertid nu kommer).
I will not publish an english interpretation of the poem, because I didn't like either of the two I have read.
Ja visst gör det ont, av Karin Boye
(Ur diktsamlingen För trädets skull, 1935)
Ja visst gör det ont
när knoppar brister.
Varför skulle annars
våren tveka?
Varför skulle all vår
heta längtan
bindas i det frusna
bitterbleka?
Höljet var ju knoppen
hela vintern.
Vad är det för nytt,
som tär och spränger?
Ja visst gör det ont
när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som
stänger.
Ja nog är det svårt när
droppar faller.
Skälvande av ängslan
tungt de hänger,
klamrar sig vid
kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt,
hur de klänger.
Svårt att vara oviss,
rädd och delad,
svårt att känna djupet
dra och kalla,
ändå sitta kvar och
bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.
Då, när det är värst
och inget hjälper,
Brister som i jubel
trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla
längre håller,
faller i ett glitter
kvistens droppar
glömmer att de skrämdes
av det nya
glömmer att de
ängslades för färden -
känner en sekund sin
största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar
världen.
Så kommer räven, som inte raskar över någon is utan smyger över rabatten. Ett sniff i natten räcker, för att väcka minnet av dagen. Sådana är mina upplevelser av Tomas Tranströmers diktning. Ett sniff i en Tranströmer-dikt räcker, för att få en spegling av världen.
Jag har aldrig blivit så glad och stolt över en landsman, som jag blev när han mottog Nobelpriset i litteratur. Nu blir han bloggens första "onsdagsräv".
Tomas Tranströmer (f. 1931)
Han är född och uppvuxen på Söder i Stockholm. Han utbildade sig till psykolog och tog en fil. kand-examen 1956. Inledningsvis var han anställd vid Stockholms universitets psykotekniska institut. Från 1965 till 2000 bodde han och hans familj i Västerås.
Hans dikter är översatta till mer än 50 språk.
Dikten "Sena maj" handlar om naturen och jaget, ljuset och mörkret. Den vackra slutraden i första versen inleds med en ljuvlig alliteration, "Brevlådan lyser lugnt". Den raden är i paritet med Carl Sandburgs "The fog comes on little cat feet".
***
Så kommer räven, som inte raskar över någon is utan smyger över rabatten. Ett sniff i natten räcker, för att väcka minnet av dagen. Sådana är mina upplevelser av Tomas Tranströmers diktning. Ett sniff i en Tranströmer-dikt räcker, för att få en spegling av världen.
Jag har aldrig blivit så glad och stolt över en landsman, som jag blev när han mottog Nobelpriset i litteratur. Nu blir han bloggens första "onsdagsräv".
Tomas Tranströmer (f. 1931)
Han är född och uppvuxen på Söder i Stockholm. Han utbildade sig till psykolog och tog en fil. kand-examen 1956. Inledningsvis var han anställd vid Stockholms universitets psykotekniska institut. Från 1965 till 2000 bodde han och hans familj i Västerås.
Hans dikter är översatta till mer än 50 språk.
Dikten "Sena maj" handlar om naturen och jaget, ljuset och mörkret. Den vackra slutraden i första versen inleds med en ljuvlig alliteration, "Brevlådan lyser lugnt". Den raden är i paritet med Carl Sandburgs "The fog comes on little cat feet".
Sena maj, av Tomas Tranströmer
(Ur diktsamlingen "Stigar. Egna dikter
jämte tolkningar av Robert Bly och Janos Pilinszky", 1973)
Äppelträd och
körsbärsträd i blom hjälper orten att sväva
i den ljuva smutsiga
majnatten, vit flytväst, tankarna går vida.
Gräs och ogräs med
tysta envisa vingslag.
Brevlådan lyser lugnt,
det skrivna kan inte tas tillbaka.
Mild kylig vind går genom skjortan och trevar
efter hjärtat.
Äppelträd och körsbärsträd, de skrattar tyst
åt Salomo
de blommar i min tunnel. Jag behöver dem
Inte för att glömma utan för att minnas.
***
Dagens sista dikt är skriven av Johan Lindblom (f. 1975). Den finns med på en av hans Spoken word-skivor. Utöver skivorna har han gett ut fyra diktsamlingar. Den senaste är utgiven av Monolit Förlag.
Ut ur mitt skinn, 1995
Lappverk, 1998
Nattbrev, 2001
Vävnader, 2007
Han uppträder ofta i olika scenarrangemang och läser upp sina dikter. I början av april var han gäst i Café Hängmattan, Musikens Hus, Göteborg. Även den danska författarinnan Suzanne Brøgger var inbjuden.
Han har agerat estradpoet vid Cirkus Miramars föreställningar och varit konstnärlig ledare för Göteborgs poesifestival.
: svavelsommar, av Johan Lindblom
(Från Spoken word-skivan med samma namn)
att gå vidare varje
människas utsträckning
den sammanlagda summan
av en människas steg under en livstid
varv efter varv över
jorden för att vid döden möta sig själv som barn
att gå vidare varje dag
samma gator varje dag en annan mask
jag minns dig men du
minns inte mig sommaren som kommer
och sommaren som
försvinner som papperssvalor mot himlen
Copyright: Brocken Inaglory |
att gå vidare att
befinna sig i en ständigt fallande rörelse
att närma sig själva
händelsehorisonten hettan i huvudet händerna
hjärnans materia och
antimateria att vara svavel
att gå vidare allt
skall bindas samman en spindelväv
mellan koordinater en
silkestråd mellan årstider som blöder in i varandra
en bön som upprepas som
upprepas i varje andetag
att gå vidare under den
bipolära himlen själen skall förskingras
som rullande tärningar
en hela tiden fallande rörelse steg för steg över jorden
jag vill i varje
ögonblick förändra mitt liv
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar