tisdag 13 maj 2014

Fånga dagen

På tisdagar tar Poesiskolan plats i bloggen. 

Då blir det Frågor & Svar om poesi. Vad är en akronym? Vad är ett versmått? Hur vet man att det är en haiku?
Men det blir också tips på lekfulla övningar som pedagoger kan använda i sin språkundervisning.

Jag hoppas också kunna presentera lite elevmaterial. Ni får gärna skicka in dikter som era elever har skrivit, men självklart ska ni tillfråga dem först.

Har alla hittat sin plats? Okej, då börjar vi ...

På varje poets skrivbord bör det, förutom papper och penna (alt. laptop), finnas ...

en synonymordbok
ett rimlexikon
en bok med ordspråk och talesätt
en traditionell ordbok 
(gärna en som är rik på sammansättningar)
samt ordböcker i ett par andra språk

Kanske en aning extravagant, är webbsajten Lexical FreeNet för dig som skriver texter på engelska. Fast jag hade gärna haft tillgång till en svensk motsvarighet.

Ett sätt att få både större ordförråd och en ökad skrivlust är att använda uppslagsverken till följande ordlekar.

1) Välj ut ett talesätt eller ordpar som du känner till. Slå upp orden i rimlexikonet och skapa ett nytt talesätt eller ordpar. Det är verkligen roligt. Här kommer några exempel.

Ebb och flod, kan bli - Näbb och blod, eller webb och mod

Frisk fläkt, kan bli - Smisk sekt

Mina kluriga favoriter är:

Tid är pengar, som blev - Frid är sängar. Id är drängar. Nid är slängar. Vid är svängar. 

2) Gör om ett sammansatt ord till ett nytt sammansatt ord, eller till två delade ord, genom att välja synonymer för de båda orden.

Ex. tomglas. En synonym för tom är blank. En synonym för glas är pokal. Alltså tomglas<>blank pokal.
Ex. lekkamrat. En synonym för lek är skämt. En synonym för kamrat är polare. Alltså lekkamrat<>skämtpolare.
Ex. daggstänk. En synonym för dagg är fukt. En synonym för stänk är dusch. Alltså daggstänk<>fuktdusch.

Nu ska jag lära er att skriva ett akrostikon, eller namndikt som det populärt brukar kallas. Den enklaste formen av dikt.

Använd namnet på ett husdjur, eller namnen på era barn. Ni kan också välja er favoritdryck eller ert favoritdjur. Jag valde så klart ordet POESI. Ni skriver ordet vertikalt och låter bokstäverna vara versaler, så här:

P
O
E
S
I

Sen tar ni ett annat papper och med hjälp av "Brainstorming" fyller ni det med ord och fraser som beskriver personen, husdjuret eller favoritdrycken. Därefter ska namndikten bekläs med era ord och fraser. Det är inte säkert att ni får ord/fraser till varje bokstav. Det går bra att ta hjälp av småord, såsom eller om, för att namndikten ska bli komplett. Ett annat tips är att låta sista bokstaven utgöra en "slutkläm".

Praktfullt
Ordfyrverkeri
Exit
Sats
Impressionism

Den här övningen kan även barn göra. Läraren kan behöva hjälpa dem på slutet när orden ska placeras.
Jag är hemma och vårdar sjukt barn och försökte pigga upp honom genom att leka "akrostikon". Vi satt och pratade om hans favoritdjur. Det visade sig vara en speciell individ som brukar besöka parken i närheten av skolan. Favoritdjuret är en varghund, eller ser väl snarare ut som en varg. Hunden, som han beskriver nedan, är nog en draghund av rasen Siberian husky.

Följande berättade vår son: de är slädhundar, är coola, ser gosiga ut, har tjock päls, en del har blå ögon, finns vid Sydpolen, kan köpas i Sverige. Astala besöker skolan, han har brun och vit päls. När jag säger hans namn hoppar den upp och slickar mig på näsan. När jag säger hopp gör han en framåt volt. Det krävs tio varghundsvalpar för att dra en släde, men bara fem vuxna hannar. Det är viktigt att de är starka.

Av denna härliga beskrivning gjorde vi ett akrostikon.

Vit och brun
Astala
Reser sig
Gosig
Hoppar framåtvolt
Upp till mig
Nos mot näsa
Drag, starka vän

På en webbsida fann jag följande engelska variant.

I love every flavor.
Cookies & Cream.
English Toffee.

Chocolate Chip.
Rocky Road.
Even Strawberry and
Almond Fudge.
Mmmmmmmm.

Jag hade tänkt presentera en övning för ungdomar och vuxna också, men den kräver lite extra material och det finns på min arbetsplats. Dessutom gör sig presentationen bäst som filmklipp, tror jag. Den får anstå till Poesiskolans nästa lektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar