torsdag 2 mars 2017

I läsgodisland

  Bokrean pågår för fullt och det gör även sportlovet. Och så har nomineringarna till Nordiska Rådets Litteraturpris offentliggjorts. Dagens Utblick fokuserar på sportlovet och Nordiska Rådet. 
  Nästa vecka tänker jag recensera en bok från bokrean som rekommenderats av kulturskribenten Evelina Stenbeck i Skånska Dagbladet. Tills dess uppmanar jag er att köpa Shailja Patels Migritude (Bokus, 79:-). Här skrev jag om den.

***

  I juni månad blåser det goda vindar för ungdomars skrivproduktion. Då ger Bonnier Carlsen ut boken Stormiga känslor, en bok med tio noveller skrivna av tonåringar. Jag lyfter på min skolbibliotekariehatt för det initiativet. Bonnier Carlsen har även ge ut antologier som gått under namnet "Lätt & Blandat". Den brukar vara populär bland eleverna, speciellt som rastläsning. 


  Förra årets upplaga innehöll exempelvis ett avsnitt med Nelly Rapp, Bellmanhistorier och en nyskriven historia av Carin Wirsén ("Skelett och etikett").
  En söt skolkdikt av Britt G. Hallqvist finns också med.

*

(Ur Lätt & blandat : läsgodis för alla smaker. Stockholm : Bonnier Carlsen, 2016.)

Bellman

Bellman står och hoppar på ett brunnslock och säger:
  - ... ett, ett, ett, ett, ett, ...
  Ryssen går fram och frågar vad Bellman håller på med. Bellman svarar:
  - Jag hoppar på brunnslocket och säger ett ett ett ett ...
  Ryssen tycker att det verkar kul och frågar om han får prova. Ryssen börjar hoppa på brunnslocket och säger:
  - ... ett, ett, ett, ett.
Men då drar Bellman bort brunnslocket och Ryssen faller ner i brunnen. Bellman börjar åter att hoppa på brunnslocket, men säger:
  - Två, två, två, två, två, två ...


*


Skolka skolan, av Britt G. Hallqvist (1914-1997)
(Ur Lätt & blandat : läsgodis för alla smaker. Stockholm : Bonnier Carlsen, 2016.)

Jag vill ligga kvar i sängen
kudden är så mjuk.
Jag har ont i kroppen,
jag är väldigt sjuk.

Välling kan jag inte äta,
men jag vet att glass är bra.
Bilarna och Kalle Anka
och mitt pussel vill jag ha!


***

  Jag har vid olika tillfällen tipsat om webbplatser för barnpoesi. Den bästa är så klart Kenn Nesbitts Poetry4kids.com. Men jag tipsar också om sajten Australian Childrens Poetry. Den har kanske inte så mycket information om poesi, eller recensioner för den delen, men den låter barn, lärare och professionella författare publicera sina egna dikter under rubriken "Poem of the day".

Memories, by Anastasia Gonis
(Published in Australian Children's Poetry, February 23, 2017.)



The bottle on the beach was green,
In the most beautiful tint I have seen.
But other bottles from my past
Were mostly white.

The empties waited at the gate in a crate.
When the milkman was late,
I’d wait at the gate till he arrived.
The Milkie came with a loaded horse-pulled cart.
He’d run beside it as the horse moved slow
And he moved fast.

My mother would send me out with a shovel
After he’d gone, to collect the manure
For her roses, hydrangeas, and fuchsias
Whose blooms were so full and wide,
They leaned against
The fence like fat ladies dressed in coloured ball gowns.

The bottles were smaller at school,
With strawberry and chocolate flavoured straws
For the lucky ones,
Who would let me have them when
They were finished.
I’d save them in my desk for the next day.
But I was always grateful
To just suck the milk from the bottle,
Even on hot summer days
When it had waited too long in the sun
For playtime to come around.

Those innocent days are all gone.
Like sand at the beach
They got swept out to sea,
To be brought back again to land on the tide.
My memories will always call back
Days with white bottles that sparkled
With the morning light, and tinted green
Ones found submerged on the beach
During Sunday School picnics.

***

  Det var mycket glädjande nyheter när nomineringarna till Nordiska Rådets Litteraturpris presenterades för en vecka sedan. Av de tolv nominerade böckerna var hälften diktsamlingar eller prosalyrik. Båda Sveriges bidrag tillhörde den gruppen: Ann Jäderlunds Djupa, kärlek, ingen. Dikter 1992–2015; och Birgitta Lillpers Anteckningar om hö.
  De övriga som nominerats för poesi/prosalyrik är: Tomas Mikael Bäck (Finland), Sissal Kampmann (Färöarna), Linda Vilhjálmsdóttir (Island) samt Johanna Boholm (Åland).

  Bäcks och Boholms böcker har svenska som originalspråk men de övriga två har ännu inte översatts. När jag fick nomineringsbeskedet så åkte jag direkt till Nobelbiblioteket och lånade boken Färöiska författare : Kampmann, Kjelæs & Ottarsdóttir, för att få en uppfattning om Sissal Kampmanns författarskap. Smakprov kommer här:

(Ur Färöiska författare : Kampmann, Kjelæs & Ottarsdóttir / Översättning: Anna Mattsson : redaktion & förord: Jenny Johannessen. Tórshavn : Farlit, 2013.)

Kanske var jag den resande
i mitt eget liv?

Kanske var jag hon,
som gick med lätta steg, oberörd,
längs med smala gator
i klänning,
svävande utan oro
med kameran
om halsen
en dag rik på solsken.

Undrande, vaken, iakttagande,
fångade stunder,
som flöt förbi
som korpar i ljudlös flykt.



Kanske var jag den resande
i mitt eget liv?

Kanske var jag hon
som checkade in på hotellet
utan annat i väskan
än en kulspetspenna
som nästan var tom på bläck.

Hon som gick varsamt, trevande
längs med de smala gatorna
i klänning
en dag rik på solsken,
hörde pulsen,
medan korpar i ljudlös
flykt
flög i cirklar.

Kanske var jag den resande
i mitt eget liv?

Kanske var jag hon,
som köpte biljetten
till den avdankade ångbåten
där den halte
asymmetriske
grön- och blåögde
stod vid rodret?

Hon som stod vid relingen
en dag rik på solsken
i klänning,
medan sjöfågeln snabbt kastade sig
ner i
det glittrande
blågrå havet,
för att sedan komma upp igen
född på nytt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar