lördag 20 juni 2015

Poesilandslagets nästa drag

  I kväll blir det press på bollhållaren med hjälp av en kamplysten mittfältare från Kristianstad, och så en ung högerback med meriter från SM i Poetry Slam.

Olivia Bergdahl
(högerback)


  Olivia Bergdahl blev svensk mästare i Poetry Slam 2007. Då var hon sjutton år. Året efter blev hon fyra i VM. Hon är alltså främst känd som estradpoet, även om hon gav ut en debutsamling redan 2007.

  Ni kan börja med att lyssna till hennes framträdande med dikten "Hemåt" vid Ljungby berättarfestival, 2012.


  Det har inte blivit fler diktsamlingar sedan debuten, 2007. Däremot kom hon ut med en roman i år, "Efter ekot", som fick ganska bra recensioner.
  Olivia Bergdahl föddes i Göteborg, 1989. Vi kan nog vänta oss mer av henne i framtiden.

Schack matt (inledningen), av Olivia Bergdahl
(ur Demo. Stockholm : Carlssons Bokförlag, 2007.)

Varje nyfött barn är en kristall från inlandsisen.

Vi sprang nakna ut ur vårt paradis
och skrek: Friheten fås till frihetens pris!
men vad är priset vi betalar
när vi skriver och när vi talar
från toppen av Babels torn
var det gott att vi aldrig fick nog
jag står blottad som ett kalhygge i en barndomsskog
och vi spelar schack

vi spelar svart mot vitt
första draget är mitt,
jag flyttar väl en bonde ett steg - nej, två
och jag vet att du vet att jag skulle göra så
att jag gör precis det som du tror mig om
vi stöptes och stöttes tills vi blev som dom
var din pappas politiska blod ett val
jag ser suddiga fotografier från min mammas 70-tal
när vi spelar schack
i drömmen som sprack
som ett såpbubbleregn över världen
vi vaknade yrvakna, viskade: men shit, här är den!
och friheten fås till frihetens pris
bakom nästa lås väntar nästa kris
det regnar hårt över vår inlandsis
...

***

Jenny Wrangborg
(defensiv mittfältare)


  Jag har skrivit om poetkometen Jenny Wrangborg (f. 1984) från Kristianstad, förut (följ länken), och nöjer mig därför med ett citat från hennes egen hemsida om debutboken "Kallskänken".

  Kallskänken fick ett starkt genomslag som lett till att Wrangborg gjort över 350 läsningar på poesifestivaler, bibliotek, politiska arrangemang och kulturkvällar. Hon uppträder ofta även med musiker. Få moderna diktsamlingar har fått ett sådant ”brukarvärde”. Kallskänken har renderat Jenny Wrangborg flera priser – Stig Sjödinpriset, Spingo-stipendiet, Robespierrepriset, LOs stora kulturpris och Gustav Frödings stipedium. Källa: jennywrangborg.se

Krigslarmet, av Jenny Wrangborg
(ur Kallskänken : dikter. Stockholm : Kata, 2010.)

har du hört kaffekoppar slå mot kaffekoppar
sorlet av en anfallande armé
stått med magen lutad mot kallskänksbänken
med händerna byggande räkmackor och fötterna
värkande av tyngden
dragen mellan
dånet från frysarna
och skriken från kassalinjen
i dagens kamp mot klockan
obönhörligt tickande förbi lunchrasten
under fräset från kaffemaskinen
popmusiken från högtalarna
barnfamiljens skrik på uteserveringen
till pipet från mikrovågsugnarna
beställningarnas kulsprutssmatter
och josmaskinen som pressar de sista dropparna
ur oss


**

(Ur "Vad ska vi göra med varandra". Stockholm : Ordfront, 2014.)

Visste det redan då
hade tänkt det hela den kvällen

någonting dovt
någon sorts underton
som växte och tog över

hade känt det förut
tillsammans med andra
trodde jag
men aldrig ensam

någonting som spricker inuti
att hitta ett nytt rum i en lägenhet
där man bott i år
hur himlen öppnar sig
efter trettio dagars torka

visste det redan då
hade känt det krypa över mig
hela den kvällen
någonting ljust
någon sorts vibration
ett växande
jordskred i mig

det var det här
de talade om
det var nära nu

och en enda gång
kände jag det
mellan oss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar