torsdag 3 november 2016

J.J. och Cornelis hänger efter midnatt

  Jag tar till en kort rockad under höstlovsveckan. Det blir Musikfredag på en torsdag, men med tanke på originallåtens titel så borde jag publicera inlägget efter tolvslaget.

***


  "After Midnight" är en rocklåt av J. J. Cale, som gavs ut av honom som en singel 1966, men som senare blev en rejäl hit för Eric Clapton. Den avspända boogie-känslan i "After Midnight" är ett utmärkt exempel på J.J. Cales musikstil. Cale spelade åter in låten på albumet Naturally, 1972.
  Cale var ovetande om Claptons inspelning av låten tills det blev en radiohit 1970. Han berättade i en intervju för tidningen Mojo att när han hörde Claptons version spelas på radion; "Jag var riktigt fattig, hade inte tillräckligt för att äta och jag var inte längre en ung man. Jag hade passerat trettio, så jag var mycket nöjd med Claptons framgång. Det var trevligt att tjäna lite pengar på royalty." Källa: Wikipedia


After midnight, framförd av J.J. Cale
(Lyrics & Music: J.J. Cale. Singelsläpp 1966.)


After midnight, we're gonna let it all hang out
After midnight, we're gonna chug-a-lug and shout
We're gonna cause talk and suspicion
Give an exhibition
Find out what it is all about
After midnight, we're gonna let it all hang out
After midnight, gonna shake your tambourine
After midnight, it's gonna be peaches and cream
We're gonna cause talk and suspicion
Give an exhibition
Find out what it is all about
After midnight, we're gonna let it all hang out
After midnight, we're gonna let it all hang out




***

  Cornelis Vreeswijk fick höra låten och gillade rytmen och skrev en svensk text. Det vore så klart otänkbart för Cornelis att hålla sig till en bokstavstrogen tolkning. Han gick långt utanför boxen, minst sagt.

Droskblues (Efter midnatt), av Cornelis Vreeswijk

(Svensk text: Cornelis Vreeswijk. Album: Getinghonung. Philips, 1974.)

Efter midnatt kommer kackerlackorna fram
Efter midnatt biter dom huvudet utav skam
Direktörer, sutenörer, arrangörer och entreprenörer
Efter midnatt skär jag alla över en kam

Efter midnatt sätter damerna igång
Efter midnatt börjar damernas säsong
Nymfomaner, narkomaner, vanliga luder och utvikningsbrudar
Efter midnatt öppnar dom sin raksalong


Efter midnatt kommer ljuset sakta fram
Efter midnatt sjunker rök och sjunker damm
Stäng taxametern den sista milen
Och klockan fyra, ställa in bilen
Efter midnatt biter dom huvudet utav skam
Efter midnatt kommer kackerlackorna fram
Efter midnatt skär jag alla över en kam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar