söndag 20 november 2016

Fågel Blå synar Årets stjärnbilder

  Jag har haft huvudvärk i stort sett varje dag sedan den 9:e november och vet inte riktigt vad det beror på. Min kraftlöshet har fått konsekvenser för bloggen. I går skulle jag ha presenterat kandidaterna till vårt pris, Fågel Blå. Det kommer idag istället, men inte i form av videosnutt utan det får bli text och bild. Jag lägger till en text om kandidaterna till Årets Illustratör också, i slutet av inlägget.

***

  Det har varit underbart roligt och stimulerande att följa bokutgivningen under 2015-2016 och att kunna konstatera en ökad utgivning av barnpoesi. Till årets Fågel Blå kandiderar böcker som publicerats mellan 1 juli 2015 och 30 september 2016. De ska vara på svenska eller engelska, antingen i original eller ett översatt verk. Undantag från tidsspannet kan förekomma eftersom det är svårt för mig att hålla koll på världsutgivningen på egen hand. En av årets åtta nominerade böcker publicerades redan i april 2015 och borde ha varit med på förra årets kandidatlista.

  Nedanstående bild visar en del av årets utgivning och på bokhyllan syns de kandidater som vi har valt ut.


***

Kandidat 1: Wet cement - Bob Raczka

Dominoes
Just one push, here we go, follow through, feel the flow
brace yourself, stay in line, steady now, doing fine, forward march
don't look back, can't stop now, still on track
coming down, single file, do your part, join the pile, tag you're it
falling fast, pass it on, what a blast! looking good, almost there
stay on course, don't be scared, hang on tight, rock 'n' roll, what are we?
Dominoes!

Kandidat 2: Trolläventyret i nöjesparken - Elisabet Österlund

Torsdag - blir det klibb och kladd, när de hittar sockervadd.
Trollen gör en grotta i den. Smaskar gör de hela tiden.
Åh, vad mysig grottan är. Varm och mjuk och god och skär.
Men sen fastnar allt på kroppen, ifrån fötterna till knoppen.
Händer, munnar, svansar, knän tvättas av i en fontän.

Kandidat 3: When green becomes tomatoes - Julie Fogliano

november 20
there is nothing left to bloom
or sprout
or bud
or grow
these showers will not bring you flowers at all
these showers are practice for snow

Kandidat 4: Jag stor, du liten - Lilli L'Arronge
jag rita, du måla - jag viska, du vråla
du yngel, jag bjässe - jag hobby, du intresse
jag hälla, du skvätta - du hjälpa, jag tvätta
jag städa, du söla - jag skälla, du böla
du tjata, jag sträng - jag sedel, du peng


Kandidat 5: Carry me away - Matt Goodfellow

My skin is as gnarled as a knobbly tree
but my bite is much worse than my bark.
Come snooping too close to my watering hole
and I'll smuggle you into the dark -

where I'll wrestle the breath
from your chest in the depths
and soften you under a rock.

Cold-blooded killer
a flesh-tearing thriller -
I'm merciless, murderous
Croc.

Kandidat 6: Bokstavspromenaden - Peter Arrhenius

Charlie och Charlie delar namn med varann,
fast en är en liten flicka och den andre gammal man.
Båda gillar chilichips, de älskar varm choklad
och att klappa takten till stadens vaktparad.

Dinah står och övar på stegen i sin dans.
Imorgon är det disco och då har hon sin chans
att visa alla andra de nya discosprången,
för doktorn tog just bort det gips hon haft sen förra gången.

Kandidat 7: Night guard - Synne Lea

All you need is a friend now
and you're big enough

to walk home alone
in the evening, Dad says.
Then you'll learn

how to rip up the dark
with your hands and throw it at anyone
you think is following you.

Kandidat 8: Djur som ingen sett, utom vi - Ulf Stark

Havsgiganten
Under ytan av den Hemliga Atlanten
väntar Havsgiganten
väldig, stum och skygg.

Den syns bara till vid solnedgångar
då den varsamt fångar
den röda solen på sin gröna rygg.

Sen dyker den med ens och ger
solen till fiskarna längst ner
som stimmar: "Å vad den är snygg."

***

  I år kommer vi även att dela ut ett pris till årets illustratör. Utmärkelsen består av konstverket "Star map" av Diana Sudyka. Årets stjärnbild kallar vi priset och de åtta nominerade illustratörerna är:

Bettina Johansson, Ödeshög
Heath McKenzie, Melbourne
Johanna Arpiainen, Färjestaden
Linda Bondestam, Helsinki
Lotta Geffenblad, Älvsjö
Micha Archer, Western Massachusetts
Pippa Curnick, Derbyshire
Stian Hole, Oslo

  På nedanstående bild syns böcker som illustrerats av de nominerade till Årets Stjärnbild 2016. Längst fram ser ni Diana Sudykas verk som vinnaren erhåller i december.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar