tisdag 1 november 2016

I kattugglans land

  Jag avstod att skriva om Fady Joudahs bok The earth in the attic igår. Det var inte på grund av att boken var dålig utan för att jag tycker att politik och ironi är en dålig kombination när Mosul-belägring och amerikanskt presidentval står för dörren.
  I kväll när det snöblandade regnet faller tätt så kurar jag ihop mig med Ingrid Sjöstrands bok Skogen i trädet. Hon fyller för övrigt 94 år om en vecka.

***

  Jag börjar med att skåda framåt till tiden då senvintern snart ska övergå i vår.

(Ur Skogen i trädet : dikter / Ingrid Sjöstrand. Stockholm : Bonnier, 1981.)


Kattugglan
sliter
med att få våren
ur vaken
- Vår Våååårh - Vårhh
Våren
den dödsrikessänkta
vinternattsvåren
svarar
med rävens
plågade skrik


***

  Ingrid Sjöstrand, född 1922 på Rödön i Jämtland som Ingrid Felmström, uppvuxen i Stockholm. 
  Hon gick i flickläroverket på Sveaplan och flyttade 1942 till Uppsala för att läsa nordiska språk, historia, pedagogik och litteraturhistoria. Efter en fil.mag.-examen har hon arbetat som lärare och som journalist på DN. Under lärartiden började hon skriva kåserier i damtidningen Idun. Det blev ett kåseri i veckan under tio år. Under 70-talet blev hon en välkänd röst i samhällsdebatten, bland annat i Dagens Nyheter, Tidningen VI och Arbetaren.
    Ingrid Sjöstrand var 44 år när hon debuterade med barnboken "Jag heter Muff" (1966). Källa: Alex författarlexikon

*

(Ur Skogen i trädet : dikter / Ingrid Sjöstrand. Stockholm : Bonnier, 1981.)

En pinne står på stigen
en knapp meter hög
(ska bort! man snubblar på den)
Men man glömmer den
med allt annat sly
tills en dag i maj
den sträcker fram
en grönbehandskad hand
och presenterar sej:



Rönn!









***

  Ingrid Sjöstrand har också skrivit ett flertal realistiska och socialt inriktade romaner för vuxna, "Törnrosa : Feernas tid" (1985), "Törnrosa : Prinsarnas tid" (1987) och den tredje delen i Törnrosatrilogin med titeln "Törnrosa : I konungens land" (1990). Dessa romaner ger ett kvinnoperspektiv på samtidshistorien från 1930-talet och framåt. Under 1980-talet publicerade hon dessutom fyra lyriksamlingar. Källa: Alex författarlexikon

*

(Ur Skogen i trädet : dikter / Ingrid Sjöstrand. Stockholm : Bonnier, 1981.)

Den brungröna hanbjörken
och den kålmaskgröna
honbjörken
står och prövar
att susa tillsammans



och jag
har hört göken i dag
men jag hade ingen
att säja det till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar