fredag 8 september 2017

Y:t-behandling av Timbuktu

  Förra fredagen gav Lauryn Hill prov på konsonans och flerstaviga rim i "Zealots". Idag blir det två svenska hiphop-texter där assonans råder, alltså vokalljudet sammanför ord och rader. Timbuktu är inblandad i båda fallen.


***

  Timbuktu fick en stor hit 2005 med låten "Alla vill till himmelen men ingen vill dö". Låten vann även Rockbjörnen för "årets svenska låt". Skivan rankades av Sonic Magazine i juni 2013 som det 26:e bästa svenska albumet någonsin. Källa: Wikipedia

  Många kan sjunga med i den välkända refrängen. Men jag vill lyfta fram tredje versen, som lever vid y-fronten. En y-formel som håller Frostenson-klass.


*


Alla vill till himmelen men ingen vill dö, framförd av Timbuktu
(Låtskrivare: Måns Asplund & Jason Diakité. JuJu Records, 2005.)

Vers 3:

Och jag ska spotta epistlar som det
Var min sista dag och jag visste om det
Jag kanske hittar svaren i sista ronden
Har missat så många val att det visslar om det
Listan är lång, den som vägen dit och dylikt
Kosta vad det vill, till säkerligen ett dyrt pris
Har tänkt på det, men mestadels ytligt
Fel djupdyk det testar en psykiskt
Man får betala för allt som betyder nåt
Sån är lagen, inget alls vi kan fly ifrån

***

  I nästa låt jobbar låtskrivarna med flera av de finesser som Adam Bradley skriver om i sin bok ("Book of rhymes - the poetics of hip hop"). Notera följande relationer i andra versen:

välfärden - välkommen - världen

märgen - skärmen - värmen
kylan - hyran

  Sen leder ljuden Å, Ä och Ö vägen genom refrängen. Assonans bildar svans, sa Bull.


*


Lortsverige, framförd av Looptroop Rockers feat. Timbuktu
(Textförfattare: Timbuktu, Promoe, Supreme, Cosmic & Kapten Röd. [David vs. Goliath/Sony], 2013.)

Vers 2

det är dags att kavla upp skjortärmen mardrömsscenariot kommer fort närmre lortsverige välfärden vi har plockat isär den välkommen till den nyliberala världen ät sov dö slit in i märgen slit inte någonsin blicken frän skärmen känner du kylan från den dyraste värmen vi är lite sena med hyran i det nyaste sverige jag försöker förstå vad skillnaden är framtiden står där på vingliga ben för vi är vad vi ärver en värld av terror där man slog all lärdom till skärvor jag vill skrika men rösten försvinner det är vinter i sverige höst i mitt sinne det blir ingen sommar om vi inte sätter fart jag känner hur det bubblar vi kommer smälla av

Refräng:

öppna ytor borstat stål lyckta dörrar öppna sår
blekta tänder borstat hår vita väggar svarta hål


***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar