tisdag 9 september 2014

Poesiskolan del 6

Råd till dig som ska läsa och beskriva en dikt.
(ur Sidospår : samtida poesi / sammanställd av Monica Ahlenius och Annika Leibig. Stockholm : Bonnier utbildning, 2005.)

1) Börja med att läsa dikten flera gånger långsamt och lyssnande, gärna högt. Pröva att läsa den på olika sätt eftersom betydelsen kan ändras beroende på vilka ord som du betonar.


2) Slå upp de ord du inte förstår.


3) Vilka bilder och associationer får du när du läser? Vad känner du?


4) Skriv några meningar om vad du tycker att dikten handlar om.


5) Om det finns en rubrik så läs den noga och tänk efter vad den ger för information.


6) Tänk efter vilken sorts person diktens 'jag' är och vilka dikten vänder sig till.


7) Finns det någon speciell stämning i dikten? Är den glad, sorgsen, vemodig ...?


Glöm inte! Din tolkning av det du läser är lika mycket värd som någon annans.



***

Dagens lärdom och skrivövningar

Författare använder sig ofta av motsatspar i sina dikter. Det brukar beskrivas i poesin som att dikten innehåller kontraster.

Övning för yngre barn. 

Skriv ned motsatsordet till ... Några ord kan ha mer än en motsatskompis.

BRED-

HALV-

FÅ-

GLAD-

KALL-

NER-

KROKIG-


TRASIG-

TRUBBIG-

*

Övning för äldre barn. 

1) Välj ett motsatspar, ex. ljus-mörker.

2) Skriv tre rader/meningar om det första ordet.

3) Skriv sedan tre rader/meningar om det andra ordet. 

4) Försök att få raderna i de båda "verserna" att hänga ihop. Ex. 
Sommaren bjöd på mycket solsken. 
Vinternatten är mardrömssvart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar