tisdag 27 december 2016

Berättelser om sorgsna hjärtan

  2016 har på många sätt varit ett dystert år. Min andra årskrönika berör detta. Bloggen har haft två alfabet under året, ett för fjärilar och ett för trädgården. Dags att välja årets bokstav.



Årets bokstav: B

... som i blues, beige, Bowie, Bodil, begravning, blod, botten, buxbom, blåvinge, bergslag, bibliotek, bok

"Ingen är illegal" (utdrag), av Nina Rashid
(Publicerad i Tidskriften Verkligheter, #2 Tema: Gränser.)

Och inget Medelhavsvatten i världen kan
tvätta bort blodet från politikers händer.
Ansvariga för förekomsten av instabila
flyktingbåtar
och de 2000 liv som varje år begravs i
dess botten.

*

Bergslag (utdrag), av Werner Aspenström (1918-1997)
(ur Hundarna : dikter. Stockholm : Bonnier, 1954.)

Sista blåvingen kryssade mellan tuvorna.
Över skogsåsen lyfte sig månen,
blodig, som en nyss framdragen kalv.

***

Årets känsloläge: hjärtesorg


Sträng (utdrag), av Farhad Shakely
(ur Avlägsenhetens strängar / Farhad Shakely ; översättning och förord av Bo Gustavsson ; efterord av Bo Utas. Göteborg : Lindelöw, 2015.)

Om natten
kurar jag ihop mig
likt kupolen på en gammal moské
och samlar alla mina drömmar, minnen och hemligheter
i mitt huvud.
Jag söker en molnstrimma
till skydd.
Jag söker solsken
för att torka mina regnvåta känslor.
Jag var en pil, en envis pil;
jag rusade genom en hemsk gryning
och träffade ett mål som var giftigt . . .
Detta är hemligheten om min tystnad;
sådan är sägnen om mitt sorgsna hjärta.

*

Efter katastrofen, av Ann Jäderlund
(Ur Den svenska högtidsboken / redaktion: Göran Palm, Marie Lundquist, Carl-Johan Kleberg. Stockholm : En bok för alla ; 2000. Originaldikt från Vimpelstaden, Bonnier 1985.)

Över takåsarna hänger mitt svarta
hjärta
I hjärtat finns åtta hål
Allt blåser där,
En liten vind
tar tag
I hela den oerhörda sorgen
Så dunkar det
Så dunkar det

*

Skogens famn (utdrag), av Folke Isaksson (1927-2013)
(Ur Tecken och under : dikter. Stockholm : Bonnier, 1981.)

Skog, stora trösterska
Jag går ut med min sorg
och lägger den vid din fot
Träden glöder. Jag räknar
lönnens löv, ett efter ett
Jag står under trädet
där livet räknar dödens sekunder,
en efter en, med den bultande
näven i mitt bröst
som skickar ut smärta i mitt blod
i stöt efter stöt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar